Styczeń to zawsze czas podsumowań. Jak nasz system zmienił się w 2022? Dziś zabieramy Was w krótką podróż do niedalekiej przeszłości. Zapnijcie pasy 🙂
Podsumowanie 2022 roku w NaviExpert Telematics – statystyki
W 2022 wszyscy kierowcy podłączeni do NaviExpert Telematics przejechali łącznie ponad 90 mln km (86,7 mln km w Polsce i 3,4 mln km w Europie). To tak samo, jakby pokonać trasę z Ziemi na Marsa! To też wzrost o 63% względem roku 2021 (ponad 55 mln km). Wyższe statystyki związane z pokonanym dystansem wynikały m.in. ze znacznego wzrostu liczby obsługiwanych pojazdów.
Miesiącami, w których kierowcy przejechali najwięcej kilometrów były: październik (8,2 mln km), marzec (8,1 mln km) i listopad (7,8 mln km).
Z kolei w styczniu (6,3 mln km), lutym (6,6 mln km) i grudniu (7,2 mln km) kierowcy przejechali najmniej kilometrów w ciągu całego roku.
Kierowcy pokonywali więcej tras poza miastem (47,7 mln km), niż w mieście (34,4 mln km).
Wszyscy kierowcy korzystający z NaviExpert Telematics spędzili za kółkiem (w Polsce i Europie) 2,1 mln godzin, czyli 239 lat! Jaki to szmat czasu? Wyobraźmy sobie, że przenosimy się właśnie do 1784 roku, czyli pierwszego roku istnienia Stanów Zjednocznonych 🙂 To też wynik o 40% wyższy niż w roku ubiegłym.
Podsumowanie 2022 roku w NaviExpert Telematics – funkcje
Rok 2022 był dla nas bardzo pracowity. Dostosowaliśmy nasz system do aktualnej sytuacji na rynku oraz potrzeb naszych klientów. Co zmieniło się w systemie?
Panel flotowca:
NaviExpert Telematics certyfikowanym partnerem e-TOLL
Rok 2022 rozpoczął się dla nas uzyskaniem pozytywnego wyniku w testach dopuszczających do systemu e-TOLL. NaviExpert Telematics stał się certyfikowanym dostawcą urządzeń ZSL oraz OBU, które przekazują dane do systemu e-TOLL. Urządzenie pokładowe OBU oraz Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL) to jedyne metody umożliwiające automatyczne, elektroniczne naliczanie opłaty za przejazd drogami płatnymi. Oznacza to, że z naszymi urządzeniami firmy mogą opłacać bezobsługowo przejazdy kierowców przez płatne odcinki autostrad A2 (Konin-Stryków) i A4 (Wrocław-Sośnica). Jest to najwygodniejsza forma płatności na tych odcinkach autostrad i sposób na efektywne zarządzanie flotą.
Jeśli wciąż nie udało Ci się rozszyfrować wszystkich niewiadomych systemu e-TOLL, albo zastanawiasz się, w jaki sposób założyć konto w naszym artykule odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania o e-TOLL.
Newsy w panelu flotowca
Wdrożyliśmy do panelu flotowca mechanizm wyświetlający newsy związane z funkcjonowaniem systemu lub zmianami w prawie. Informacje pojawiają się po zalogowaniu na konto. Dzięki temu każdy flotowiec korzystający z systemu ma teraz pewność, że nie ominie go żadna istotna zmiana w naszym panelu, ani taka, która dotyczy szeroko rozumianej branży.
NaviExpert Telematics API już dostępne
Udostępniliśmy także API naszego systemu. Dzięki integracji z API NaviExpert Telematics, informacje o pojazdach firmowych są automatycznie i w czasie rzeczywistym przekazywane do innych systemów informatycznych, z których flotowiec korzysta w codziennej pracy. Jeśli interesuje Cię to rozwiązanie, sprawdź, jakie dane udostępnia nasze API.
Raport wskazujący kierowców narażonych na utratę prawa jazdy i wypadek
2022 to także zmiany w taryfikatorze mandatów. Wzrósł koszt mandatów za poszczególne wykroczenia kierowców, a od 17 września 2022 zwiększyła się liczba punktów karnych za dane wykroczenie.
W związku z tymi zmianami odświeżyliśmy nasz raport stylu jazdy kierowców. Dodaliśmy rozszerzenie, które oznacza kierowców z tendencją do przekraczania obowiązujących prędkości o więcej niż 50 km!, a co za tym idzie podwyższonym ryzykiem mandatu, utraty prawa jazdy i wypadku! Przepisowość jazdy na poziomie 39% brzmi z perspektywy flotowca słabo. Ale informacja o tym, że 786 km na 6056 pokonanych w całym ubiegłym miesiącu (czyli 13%!) dany kierowca przejechał z przekroczeniem dozwolonej prędkości o 50km/h – to już zupełnie inny kaliber informacji. A dane te rzeczywiście pochodzą z naszego systemu
Jeśli chcesz poczytać więcej o tym, jak dzięki NaviExpert Telematic flotowiec może poradzić sobie z piratami drogowymi w swojej flocie lub przypomnieć sobie, jak wygląda aktualny taryfikator punktów karnych oraz nowe zasady dotyczące ich kasowania i recydywy, przeczytaj nasz artykuł Flotowcy kontra… kierowcy. I nowe przepisy. Czy trwa wyścig zbrojeń?
Polecamy także artykuł, w którym zebraliśmy listę najważniejszych przekroczeń drogowych i aktualne wysokości mandatów za ich przekroczenie. Opisaliśmy w nim również te zmiany z punktu widzenia flotowca i ich wpływu na budżet flotowy. Mandat z fotoradaru 2022 – zapłaci kierowca czy właściciel pojazdu?
Udoskonalona płynność jazdy
Udoskonaliliśmy algorytmy obliczające płynność jazdy. Dzięki temu algorytmy sprawiedliwiej oceniają płynność w kontekście siły, przekroczeń prędkości oraz występowania zdarzeń w sekwencji. Dla zapewnienia jak najwyższej jakości danych, korzystamy z GPS oraz szyny CAN.
Akcja grywalizacja, czyli rozbudowany moduł organizacji konkursów
Udoskonaliliśmy i wzbogaciliśmy moduł organizacji konkursów dla kierowców flotowych. Po aktualizacji, każdy flotowiec korzystający z NaviExpert Telematics ma możliwość zorganizowania konkursu dla kierowców w oparciu o trzy wskaźniki: jazda przepisowa (czyli przestrzeganie ograniczeń prędkości), jazda płynna (czyli sposób w jaki przyspieszamy i hamujemy), oraz styl jazdy (czyli wypadkowa płynności i jazdy przepisowej). Dodatkowo flotowiec może ustawić takie kryteria jak: czas trwania konkursu, czy minimalny przebieg, który decyduje o zakwalifikowaniu kierowców do konkursu oraz listy uczestników.
To nie wszystko. Daliśmy możliwość ustalenia liczby nagród głównych oraz nagród pocieszenia, możliwość podlinkowania regulaminu konkursu oraz szczegółową informację na temat nagród (w formie pdf, strony internetowej lub grafiki).
Do pierwszego konkursu w nowej odsłonie zaprosiliśmy pracowników naszej firmy. O tym, jak przebiegła nasza wewnątrzfirmowa rywalizacja oraz jak zorganizować taki konkurs krok po kroku, można przeczytać artykule na naszym blogu. Dzielimy się w nim także naszymi wnioskami na temat dobrych praktyk organizacyjnych, które pozwolą osiągnąć wyraźną i trwałą poprawę nawyków związanych z prowadzeniem auta przez kierowców flotowych Przepisowa jazda wśród kierowców floty na poziomie 91%? To możliwe, pokazujemy jak ją osiągnąć.
Oczywiście tuż po przetestowaniu rozwiązania w naszej firmie udostępniliśmy ją naszym klientom.
Telematyka bez monitoringu, czyli bezpieczeństwo i oszczędności bez utraty prywatności
Udostępniliśmy dla naszych klientów specjalną konfigurację systemu, która pozwala wykorzystać zalety telematyki, bez monitorowania pozycji pojazdu. W ramach tej konfiguracji wszystkie trasy kierowców zostają automatycznie oznaczane, jako trasy prywatne. Oznacza to, że flotowiec nie ma możliwości podglądu danych dotyczących lokalizacji i szczegółów trasy w panelu flotowca.
Jeśli szukasz rozbudowanego systemu z możliwością wyłączenia informacji o lokalizacji, przeczytaj artykuł, w którym opisujemy tę funkcjonalność oraz podpowiadamy, na co warto zwracać uwagę przy wyłączonej lokalizacji pojazdów Telematyka bez śledzenia, czyli bezpieczeństwo i oszczędności bez utraty prywatności.
e-TOLL – udoskonalony proces aktywowania usługi
Zoptymalizowaliśmy widok danych związanych z e-TOLL. Dodanie pojazdu do e-TOLL jest złożonym procesem i wymaga od flotowca konkretnych działań także poza naszym systemem, czyli w serwisie IKK. Celem naszych prac optymalizacyjnych było maksymalne ułatwienie flotowcom zrozumienia poszczególnych kroków niezbędnych do prawidłowego naliczania opłat w e-TOLL. Dlatego dodaliśmy szczegółową instrukcję, co zrobić, by poprawnie podłączyć urządzenia NaviExpert Telematics do systemu e-TOLL oraz poprawiliśmy sposób sortowania urządzeń, tak by był bardziej intuicyjny.
Obroty, poziom paliwa, użycie pedału gazu – dodatkowe dane prezentowane w panelu
Poza zaawansowanymi analizami staramy się udostępniać Fleet Managerom coraz więcej danych z naszych urządzeń, które pozwalają na analizę sposobu wykorzystania aut przez kierowców. W tym celu wzbogaciliśmy dane tras o wykres uwzględniający szczegóły konkretnych przejazdów, na którym można odczytać m.in. jakie były obroty silnika podczas wybranej trasy, jak wyglądało użycie pedału gazu, poziom paliwa czy prędkość pojazdu w odniesieniu do obowiązujących ograniczeń prędkości.
Dane te są przetwarzane w systemie do 30 dni od daty pokonanej trasy. Analizować można wybrany fragment trasy poprzez zaznaczenie interesującego nas przedziału czasu. Wszystkie parametry wykresu są ze sobą skorelowane. Oznacza to, że na wykres może wyświetlić np. obroty silnika w korelacji z danymi o użyciu pedału gazu. A to wszystko w towarzystwie mapy, która pokazuje przebieg trasy. I tak np. w przypadku flot, których kierowcy jeżdżą po konkretnym mieście i rzadko robią postoje, wykres pokaże gdzie dane auto było o danej godzinie. Dane o zmieniającym się poziomie paliwa pozwalają z kolei pozyskać informacje o tankowaniach i drastycznych spadkach poziomu paliwa. Nasi klienci korzystają z tych danych także po to, aby dowiedzieć się, w których autach kierowcy wchodzą na wysokie obroty i „katują silnik”.
Role i uprawnienia. Rozszerzone możliwości zarządzania dostępem do usługi w rozbudowanych organizacjach
Zaktualizowaliśmy mechanizm zarządzania kontami, tworzenia działów oraz nadawania ról i uprawnień. W dużych flotach oprócz fleet managera dostęp do panelu flotowca posiada jeszcze kilka, kilkanaście, a bywa, że i kilkadziesiąt(!) osób z firmy. Każda z nich w zależności od tego, jaką pełni rolę w organizacji, posiada różny zakres uprawnień. Zakres ten można odzwierciedlić w naszym systemie. Umożliwiamy stworzenie subkont wraz z nadaniem im określonych ról i uprawnień z różnych obszarów np. administracyjnych, czy lokalizacyjnych.
Dla przykładu administrator konta może stworzyć subkonto które będzie posiadać uprawnienia takie jak: uprawnienie do edycji pojazdów, przypisywania pojazdów do działu, zarządzania kierowcami, analizowania lokalizacji i usuwania tras. Proces ten nie zajmuje wiele czasu, cała procedura sprowadza się do 4 kroków, które opisaliśmy w artykule Zarządzanie kontami: tworzenie działów, nadawanie ról i uprawnień w NaviExpert Telematics.
Aplikacja mobilna dla kierowców:
Zarządzanie powiadomieniami i kompatybilność z najnowszymi systemami operacyjnymi
W 2022 wydaliśmy aplikację dla kierowców zgodną z najnowszymi wersjami Androida i iOS, co jest istotne z punktu widzenia wysyłanych powiadomień dla kierowców na telefon. Aplikacja jest ważnym elementem naszego systemu, ponieważ jest to punkt styku flotowca i kierowcy. Aplikacja oprócz wyświetlania danych m.in. o stylu jazdy kierowcy, przejechanych trasach, rankingu konkursowego, wysyła także notyfikacje na telefon, które pomagają przyciągnąć uwagę pracownika do tego, co aktualnie jest ważne. W najnowszych wersjach Androida i iOS powiadomienia push na telefonie zostały automatycznie wyłączone. By móc dalej informować kierowcę za pomocą notyfikacji np. o rozpoczynającym się konkursie, problemie z urządzeniem, czy zaplanowanej wizycie pojazdu u mechanika, zwracamy uwagę kierowcy z poziomu aplikacji, by włączył powiadomienia.
e-TOLL w aplikacji mobilnej
Dodaliśmy nową zakładkę Urządzenie/e-TOLL, która zawiera ID biznesowe niezbędne do okazania w razie kontroli pojazdu. W zakładce tej znajduje się również numer urządzenia przypisanego do pojazdu oraz informacja o jego statusie i ewentualnych problemach z urządzeniem.
Odświeżona zakładka Konkursy
W związku z aktualizacją modułu do organizacji konkursów, odświeżyliśmy także wygląd zakładki Konkursy.
Co jeszcze się działo w 2022?
Poza zmianami, których dokonaliśmy w panelu flotowca i aplikacji mobilnej udało nam się jeszcze udostępnić na naszej stronie nową, odświeżoną wersję sklepu internetowego.
Wspieraliśmy naszych klientów w organizacji konkursów dla kierowców, przygotowując dla nich dedykowane ustawienia konkursu oraz szczegółowe statystyki po zakończonej rywalizacji. Rozwinęliśmy także liczbę obsługiwanych flot w ramach współpracy z ubezpieczycielem.
Udostępniliśmy dwa obszerne ebooki, które odpowiadały na wyzwania rzucane flotowcom przez dynamicznie zmieniający się w 2022 roku rynek.
Pierwszy dotyczył Polskiego Ładu i jego wpływu na car fleet management. Nasz materiał zawierał odpowiedzi na najbardziej nurtujące kwestie m.in.:
- o nowych zasadach naliczania ryczałtu za korzystanie z samochodów służbowych w czasie prywatnym przez pracowników
- o zmianach dot. podatku VAT w rozliczeniach leasingu
- o kontroli skarbowej we flocie i zwiększonych uprawnieniach organu podatkowego wynikających z Polskiego Ładu
Drugi ebook dotyczył 10 kosztownych błędów w zarządzaniu flotą. Uwzględniliśmy w nim także wskazówki i rady, które pomogą flotowcom je wyeliminować i nie popełniać w przyszłości. Treści w ebooku są cały czas aktualne, dlatego zachęcamy do pobrania naszego materiału.
Wystartowaliśmy z systemem premii za polecenie naszego systemu NaviExpert Telematics dla nowej firmy. Jesteśmy w fazie zbierania danych, czy nasi klienci są zainteresowani taką propozycją. Jeśli chcesz poznać szczegóły programu „Premia za polecenia”, skontaktuj się z nami pod numerem telefonu: +48 789 448 237
W 2023 nie zwalniamy tempa. Wciskamy gaz do dechy i ruszamy dalej z rozwijaniem NaviExpert Telematics. Liczymy na to, że i Ty doświadczysz następnych ulepszeń. A może już masz jakieś pomysły? Z chęcią je poznamy.