Od początku 2022 roku koszty utrzymania firmowych flot rosną skokowo. Największy wpływ na ten wzrost mają szybujące ceny paliw. Jedną z najpopularniejszych i najskuteczniejszych dróg do ograniczenia tych nadmiarowych wydatków są systemy monitoringu aut – według najnowszego Barometru flotowego przygotowanego przez firmę Arval, korzysta z nich już co trzecia polska firma.
Grono firm nieprzekonanych do tego typu rozwiązań pozostaje jednak wciąż bardzo liczne. Wątpliwością którą najczęściej słyszymy z ust zarządów i fleet managerów przed wdrożeniem telematyki, jest kwestia reakcji pracowników-kierowców. Czy system śledzący pozycję pojazdu nie będzie naruszał ich prywatności? Czy straty wynikające z możliwego odejścia niezadowolonych pracowników nie przewyższą potencjalnych oszczędności?
Kierowcy blokują inwestycję w telematykę w Twojej flocie, bo obawiają się utraty prywatności?
Wychodząc naprzeciw tego typu obawom, przygotowaliśmy dla naszych klientów specjalną konfigurację systemu NaviExpert Telematics, która pozwala wykorzystać zalety telematyki, bez monitorowania pozycji pojazdu.
Chcesz zapanować nad kosztami swojej floty, lecz obawiasz się oporu kierowców, protestów ze strony związków zawodowych, lub śledzenie pracowników po prostu nie jest zgodne z wartościami Twojej firmy? Mamy dla Ciebie rozwiązanie, które z powodzeniem wdrożyliśmy już w wielu flotach. Jak działa ono w praktyce?
1. Wyłączamy podgląd danych o lokalizacji – decyzję o wyłączeniu podglądu tras i pozycji pojazdów pozostawiamy oczywiście zarządom firm naszych klientów oraz ich fleet managerom. Nasz system powstał jako narzędzie do monitoringu i nadal umożliwia dostęp do tej podstawowej opcji. Jednak w ramach konfiguracji usługi udostępniamy opcję automatycznego oznaczania wszystkich tras jako prywatne, bez możliwości podglądu danych dotyczących lokalizacji i szczegółów trasy w panelu flotowca.
2. Zamiast monitorowania pozycji, kontroluj styl jazdy – dzięki naszemu algorytmowi do automatycznej oceny stylu jazdy, flotowiec nie ma potrzeby: sprawdzania przebytych tras i lokalizacji pojazdów, śledzenia eventów takich jak gwałtowne manewry i przekroczenia prędkości, kontroli czasu pracy kierowców i sposobu jej organizacji. Analizy wszystkich parametrów i zdarzeń niezbędnych do oceny oraz poprawy stylu jazdy dokonuje nasz system. Firma zyskuje kontrolę nad kosztami oraz bezpieczeństwem floty, a pracownicy zachowują swoją prywatność!
3. Wirtualny trener stylu jazdy zmienia nawyki kierowców – pracownicy zachowują poczucie pełnej prywatności, a mimo to doskonale wiedzą w jakim obszarze powinni się poprawić oraz jak to zrobić. Aplikacja zainstalowana w smartfonach wskazuje im konkretne niepoprawne manewry lub ich cale sekwencje i pomaga zrozumieć, gdzie popełnili błąd. Kierowcy mają dostęp do historii swoich tras właśnie w aplikacji. Co jednak istotne – poza nimi nikt jej nie widzi. Przygotowaliśmy dla kierowców zestaw ponad 300 zindywidualizowanych wskazówek pomagających w poprawie stylu jazdy. Wskazówki pokazują też analizę trendu w zakresie płynności lub przepisowości jazdy, a ich elementem jest porównanie względem innych kierowców.
4. Dobre nawyki za kierownicą dają flocie oszczędności – na jakie obszary wpływa poprawa stylu jazdy kierowców?
- spalanie – poprawa stylu jazdy pozwala zmniejszyć koszty paliwa aż o 16,8%, co przy gwałtownych podwyżkach jego cen przekłada się na bardzo duże kwoty wygenerowanych oszczędności
- koszty serwisu i eksploatacji pojazdu – styl jazdy ma również ogromny wpływ na częstotliwość usterek oraz zużycie: opon, elementów zawieszenia, układu kierowniczego, skrzyni biegów oraz silnika; wg badań które przeprowadziliśmy wraz z Grupą Volkswagen, jego poprawa pozwala zmniejszyć koszty eksploatacyjne nawet o 36%,
- finansowanie i wartość rezydualna pojazdu – używane lecz niezużyte auta przy mądrej odsprzedaży pozwalają odzyskać dużą część zainwestowanego w nie kapitału
5. Bezpieczeństwo we flocie również ma konkretną cenę i firmom coraz trudniej ją ignorować – kierowcy z dobrym wynikiem stylu jazdy osiągają nawet dwa razy mniejszą szkodowość niż kierowcy z niskim wynikiem – to korelacja zaobserwowana w badaniu kilkudziesięciu tysięcy kierowców.
Dlatego NaviExpert Telematics już od kilku lat jest elementem ofert ubezpieczeniowych, które pozwalają flotom o wysokiej szkodowości na zachowanie preferencyjnej składki – w zamian za poprawę wskaźników stylu jazdy.
Również ostatnie zmiany w kodeksie ruchu drogowego, szczególnie te dotyczące zaostrzenia kar w postaci mandatów i punktów karnych, mogą bardzo szybko odbić się na flotach, w których panuje luźne podejście do kwestii przepisowej i bezpiecznej jazdy. Utrata prawa jazdy przez kluczowych pracowników firmy oznacza dla niej konkretne koszty, wynikające z wyłączenia ich z pracy na jakiś okres. A ryzyko takiej wpadki po zmianie przepisów znacznie wzrosło. Sytuacja dodatkowo się komplikuje, kiedy dotyczy to najlepszego handlowca, zdobywającego dla firmy najwięcej klientów. Jego niedyspozycja może poważnie zaszkodzić.