3 grzechy główne kierowców aut firmowych

24/09/2021 | Czas czytania7 minuty czytania

Niezbędnik flotowca 3 grzechy główne kierowców aut firmowych

Na początek zagadka. Jaki to samochód? Wjedzie na każdy krawężnik, paliwo nic nie kosztuje, a wszystkie niepokojące odgłosy naprawiają się same przy zwiększeniu głośności radia…? Tak! To samochód firmowy. Ale spokojnie – nas też nie śmieszy ten żart! I właśnie dlatego postanowiliśmy się nieco bliżej przyjrzeć grzechom głównym kierowców korzystających z aut służbowych. W końcu mówimy o sprawach zagrażających bezpieczeństwu samych kierowców, a także budżetowi i wizerunkowi firmy.

1. Nadmierna prędkość

Nie bez powodu mówi się „prędkość zabija” w 2020 roku drugą najczęstszą przyczyną wypadków na polskich drogach była zbyt szybka jazda. Ze statystyk policyjnych wynika, że aż 26,6% wypadków to te spowodowane nadmierną prędkością. Najbardziej przerażające jest to, że w wypadkach z powodu zbyt dużej prędkości ginie 42,4% ludzi. Należy jednak pamiętać, że dostosowanie prędkości do warunków nie oznacza tylko dostosowania się do znaków ograniczających prędkość, ale także do aktualnie panujących warunków atmosferycznych. Śnieg, deszcz, mgła, oślepiające światło słoneczne, są bardzo niebezpieczne dla kierowców – ograniczają widoczność oraz zmieniają charakterystykę prowadzenia pojazdu.

Oceną odzwierciedlającą zachowanie pracownika za kierownicą w naszym systemie do zarządzania flotą  jest styl jazdy. Jest on obliczany na podstawie prędkości, z jaką porusza się pojazd na poszczególnych ograniczeniach prędkości oraz płynności jazdy. Na ten drugi wskaźnik wpływ mają  gwałtowne hamowania i przyspieszenia, które często prowadzą do niekontrolowanego zmniejszania bezpiecznego dystansu między autami. W tym przypadku mamy do czynienia z 192 wypadkami w 2020 roku.

W ubiegłym roku odnotowano 23 540 wypadków i aż 382 046 kolizji. Optymistyczna analiza, w której w zdarzeniu drogowym uczestniczył tylko jeden pojazd z jedną osobą (kierowcą) w środku daje nam informację, że co roku co 94 Polak uczestniczy w zdarzeniu drogowym. Jest to przypominam bardzo optymistyczna wizja, ponieważ prawie zawsze w incydencie uczestniczy więcej niż jeden pojazd. Jedną z tych osób może być Twój kierowca. 

Źródło: Statystyki policyjne – raport roczny „Wypadki drogowe w 2020 roku”

Zbyt wysoka prędkość to problem, z którym policja walczy od lat, wymyślając przy tym coraz bardziej kreatywne pułapki na kierowców. Co do ich skuteczności nie wszyscy są przekonani, lecz jako manager floty, nie musisz zdawać się na stróżów prawa. W NaviExpert Telematics zarządzający flotą może sprawdzić aktualną prędkość, z jaką poruszają się jego kierowcy. Ponadto trasy są zapisywane w systemie, więc manager floty w każdym momencie może do nich wrócić, nawet jeżeli nie oglądał jazdy na żywo. Pozwala to na szybką reakcję, w celu zwiększenia bezpieczeństwa kierowców oraz oszczędności na paliwie.

Pracownicy za kółkiem często myślą, że im szybciej dojadą do celu tym lepiej wypadną w oczach przełożonego. Jest to błędne myślenie. Sprawiają oni w ten sposób duże niebezpieczeństwo na drodze. Kolizja lub wypadek może nieść za sobą dużo większe straty materialne niż korzyści wynikające z zaoszczędzeniu kilku minut na trasie. Agresywna jazda dodatkowo podnosi koszty związane z eksploatacją pojazdu oraz kosztem paliwa. W skrócie szybka jazda nie jest opłacalna ani bezpieczna. 

2. Zła eksploatacja pojazdu

Niewłaściwie eksploatowany pojazd może powodować straty materialne i wizerunkowe. Całość tych wydatków to tzw. TCO (Total Cost of Ownership) i obejmuje m. in.: koszty zakupu lub leasingu pojazdu, koszty paliwa, koszty obsługi, koszt części zamiennych i utratę wartości pod wpływem czasu. Większość strat finansowych można zminimalizować, używając systemu NaviExpert Telematics.

  • Koszty paliwa

Wysokie koszty paliwa można już na starcie nieco zmniejszyć, informując kierowców, o tym, że w samochodach został podłączony system monitoringu GPS. Działanie takiej informacji jest czysto psychologiczne. Kierowcy w obawie przed pytaniami od pracodawcy zaczną wybierać krótsze trasy dotarcia do celu podróży i eliminować prywatne eskapady.

  • Koszty obsługi i części zamiennych

Z badania przeprowadzonego wspólnie z Grupą Volkswagen wynika, że ekonomiczna i bezpieczna jazda znacznie zmniejsza zużycie części w pojazdach. W ten sposób jesteśmy w stanie zaoszczędzić, aż do 36% pieniędzy, które w przypadku złej eksploatacji aut wydalibyśmy na wymianę części.

Ze względu na kondycję pojazdu firmowego i bezpieczeństwo pracownika warto pamiętać o wszystkich czynnościach serwisowych od sprawdzania poziomu oleju i płynu do spryskiwaczy po okresowe badania całego pojazdu.

Przy każdej flocie bardzo przydatny będzie kalendarz zintegrowany z Twoimi pojazdami znajdującymi się w systemie NaviExpert Telematics. Jako flotowiec raz ustawiasz przypomnienie o dowolnym nadchodzącym zdarzeniu i nie musisz więcej o nim pamiętać. W określonym dniu, o określonej godzinie, Ty jak i pracownik otrzymacie przypomnienie na e-mail.

Niewłaściwa eksploatacja wiążę się także z problemami wizerunkowymi w przypadku obrandowanych pojazdów. Mowa tu zarówno o niebezpiecznej jeździe, jak i po prostu – utrzymaniu czystości pojazdu. Warto pamiętać, że zarówno nasz pracownik, jak i jego pojazd są wizytówką firmy!

3. Okłamywanie pracodawcy

Ostatni “grzech” dotyczy 2 spraw – kradzieży paliwa i wykorzystywaniu samochodów do celów prywatnych bez pozwolenia pracodawcy. W obu przypadkach będzie to przynosić duże straty budżetowe.

Paliwo z samochodu służbowego można bardzo łatwo ukraść. W przypadku braku odpowiedniego systemu do monitoringu GPS lub czujników poziomu paliwa trudno wychwycić nieprawidłowości. W NaviExpert Telematics można ten aspekt mieć pod kontrolą. Dzięki systemowi w łatwy sposób dowiesz się jakie jest spalanie twojego pojazdu na 1 km. Jeżeli wartość wykracza znacznie ponad normę, istnieje prawdopodobieństwo, że Twój pracownik podkrada trochę paliwa dla siebie. Jednakże należy z tym uważać i nie osądzać pracownika zbyt pochopnie. Wysokie spalanie może też oznaczać nieekologiczną jazdę lub jakąś wadę pojazdu.

Drugi przypadek zależy od tego jak Ty, jako manager floty ustalisz regulamin korzystania z samochodów służbowych. Jeżeli pracownicy w dowolnym stopniu mogą korzystać z samochodów poza określonymi godzinami i w dowolnym miejscu na świecie, wtedy nie ma najmniejszego problemu. Oczywiście – musisz pamiętać o formalnościach związanych z rozliczeniem z Urzędem Skarbowym. 

Problemy z oszustwami pojawiają się w momencie, kiedy pracownicy w samochodzie służbowym nie mogą opuszczać kraju, mają wyznaczony miesięczny limit kilometrów lub w ogóle nie mogą korzystać z pojazdu poza godzinami pracy. W takich spornych przypadkach NaviExpert Telematics jest idealnym rozwiązaniem. 

  • Poruszanie się pojazdem poza wyznaczonymi granicami

Używając urządzenia monitorującego w bardzo prosty sposób można sprawdzić, gdzie w tym momencie znajduje się dany pojazd. Dodatkowo można użyć geostref. Przy każdym przekroczeniu wyznaczonej granicy, na panel flotowca otrzymasz powiadomienie o wyjeździe i wjeździe ze strefy.

  • Wyznaczony limit kilometrów

W celu sprawdzenia liczby przejechanych kilometrów służbowo i prywatnie, należy podjąć 2 działania. Na początku należy rozdzielić trasy prywatne i służbowe, a następnie wygenerować raport tras w celu policzenia kilometrów przejazdów służbowych i prywatnych. Rozdzielić trasy prywatne na służbowe można na 2 sposoby. Pierwszy sposób działa automatycznie, system na podstawie wyznaczonych godzin pracy, sam przypisuje trasy do odpowiedniej kategorii. Drugi sposób to ręczne przypisywanie. Podstawowo może to robić administrator konta w panelu flotowca. Można także zezwolić pracownikom na zmianę rodzaju trasy, opcja ta znajduje się w opcji “czas pracy”. Wszystkie czynności zostały szerzej opisane w naszym wpisie na blogu pt. “Monitoring GPS samochodów służbowych a jazdy prywatne”

  • Brak zezwolenia na używanie pojazdu poza godzinami pracy

W tym przypadku sprawa jest bardzo prosta – wystarczy wygenerować i pobrać raport ewidencji przebiegów lub raport tras. Następnie sprawdzić czas startu oraz czas zatrzymania pojazdu. Jeżeli czas wykracza poza wyznaczone godziny, to kierowca złamał zakaz używania pojazdu poza godzinami pracy.

Dodatkowo system NaviExpert Telematics został stworzony w taki sposób, że pojazd jest monitorowany 24h na dobę. W tym celu stworzyliśmy rozbudowany system powiadomień, z którego otrzymasz m.in. informację o wypięciu i wpięciu urządzenia monitorującego. Chcemy mieć pewność, że Ty jako manager floty masz wszystko pod kontrolą. Dzięki temu masz pewność, że nic Ci nie umknie i będziesz w stanie wykryć wszelkie nieprawidłowości w Twoich pojazdach. 

Jeżeli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej na temat systemu NaviExpert Telematics, zachęcamy do odwiedzenia formularza kontaktowego.