TEST: Jaki wpływ na koszty paliwa ma styl jazdy?

07/09/2018 | Czas czytania3 minuty czytania

Niezbędnik flotowca TEST: Jaki wpływ na koszty paliwa ma styl jazdy?

Koszty floty związane są głównie z paliwem, które stanowi nawet 50% całego budżetu flotowego. Okazuje się, że ekonomiczna jazda pozwala zaoszczędzić 265,20 złotych na paliwie miesięcznie, na jednym aucie pokonującym   4 000 km. Przy flocie liczącej 100 pojazdów daje to oszczędność 26 520 złotych na miesiąc! I mowa tu tylko o wydatkach na paliwo.

Nie od dziś wiadomo, że ekonomiczna jazda przyczynia się do zmniejszenia paliwochłonności auta. Dlatego dzięki zasadom ecodrivingu, kierowcy są w stanie wygenerować oszczędności dla floty.

Eksperci od ecodrivingu szacują, że ekonomiczna jazda pozwala zaoszczędzić od 0,5-2 litrów paliwa na każde 100 km. Jak to wygląda u nas? Sprawdziliśmy w praktyce, w jakim stopniu styl jazdy przyczynia się do oszczędności na paliwie.

Wyniki testu

Wyniki testu potwierdzają: styl jazdy MA WPŁYW na koszty paliwa.

Kierowca A z dynamicznymi przyspieszeniami i hamowaniami osiągnął styl jazdy na poziomie 63%, przy czym kierowca B z ekonomiczną jazdą zagwarantował sobie aż 95% stylu jazdy.

To oczywiście miało przełożenie na spalanie. Dynamiczna jazda zapewniła spalanie na poziomie 5,84 l/100 km, natomiast ekonomiczny sposób prowadzenia auta – 5,0l/100 km.

To różnica 0,84 litra na przejechanych 100 km!

Monitoring dynamicznego stylu jazdy podczas testu

Jak obliczaliśmy spalanie? Po zatankowaniu do pełna wyzerowaliśmy licznik kilometrów, a przy następnym pełnym tankowaniu podzieliliśmy ilość zatankowanego paliwa przez ilość przejechanych kilometrów od poprzedniego tankowania i pomnożyliśmy wynik przez 100.

(Ilość zatankowanego paliwa do pełna ÷ liczbę przejechanych km) × 100

Case Study

Z przeprowadzonego testu wiemy, że jazda dynamiczna spala o 16,8% więcej litrów paliwa niż przy jeździe ekonomicznej. Korzystając z tych wyników, przeprowadźmy case study.

Załóżmy, że kierowca floty pokonuje 48 000 km rocznie, co  daje 4 000 km miesięcznie, a cena za litr paliwa to 5,10 zł.

Przy przykładowym spalaniu 8 l/100 km kierowca potrzebuje 320 litrów paliwa miesięcznie.

Przy jeździe dynamicznej i spalaniu na poziomie 9,3 l/100 km wynik to 372 litrów na miesiąc.

W przypadku ekonomicznej jazdy wydatek na paliwo to 1 632 zł, dynamiczna jazda z kolei to koszt rzędu 1 897,20 zł.

Daje nam to oszczędność 265,20 złotych na miesiąc na jeden pojazd. W przypadku floty 100 pojazdów oszczędności wzrastają do 26 520 złotych, na samym paliwie. Sporo prawda? Kwota powiększa się dodając obniżone koszty amortyzacji, szkodowości pojazdu, a także mandatów drogowych.

Wnioski nasuwają się same. Aby obniżyć koszty floty warto zachęcać kierowców do ekonomicznej jazdy. Jednak nie uda się to bez odpowiedniej motywacji.

My stawiamy na grywalizację, czyli przeniesienie zasad znanych z gier komputerowych do systemu motywacyjnego. Nasza aplikacja mobilna dla kierowców w formie gry, wraz z ogólnofirmowym rankingiem najlepszych kierowców działa motywująco na ciągłe poprawianie swojego stylu jazdy. W końcu nikt nie chce wypaść źle przed całą firmą ;). Przeczytaj więcej o włączeniu floty do gry, czyli jak wdrożyć grywalizację we flocie.

Jak przebiegały testy

Testy były przeprowadzone przez 2 kierowców – Michała i Kamila.

Kierowcy wykonujący testy kontroli zużycia paliwa

Ich zadaniem było przejechać tą samą trasę (Poznań – Gniezno – Poznań) stosując inny styl jazdy. Wybrana trasa, była atrakcyjna ze względu na mieszany typ drogi – kierowcy poruszali się po ścisłym centrum, drodze krajowej oraz ekspresowej.

Kamil (kierowca A) wcielił się w rolę kierowcy dynamicznego, który:

  • starał się osiągnąć największą prędkość na niższym biegu
  • gwałtownie przyspieszał i hamował
  • przekraczał 4500 obr/min.
  • jechał na jałowym biegu

Michał (kierowca B) z kolei zastosował wszystkie zasady ecodrivingu:

  • włączał wyższy bieg najszybciej jak to możliwe
  • nie przekraczał 2500 obr/min.
  • jechał na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych obrotach
  • hamował silnikiem, nie jechał na luzie

Oboje ruszyli o tej samej godzinie, tym samym modelem samochodu, zatankowanym na tej samej stacji paliw – do pełna.

Każdy samochód posiadał podpięte urządzenie OBD, dzięki któremu badaliśmy styl jazdy naszych kierowców.

Po dotarciu do mety, samochody były ponownie tankowane do pełna, przy tym samym dystrybutorze.

Styl dynamiczny:

Monitoring zużycia paliwa w stylu dynamicznym

Styl ekonomiczny:

Kontrola zużycia paliwa w stylu ekonomicznym

Legenda:

Legenda zdarzeń w teście kosztów paliwa w zależności od stylu jazdy

Podsumowując, ekonomiczny styl jazdy ma realny wpływ na obniżenie kosztów paliwa. Co więcej, to tylko jeden z elementów kosztów floty, który możemy obliczyć na podstawie testów. Pozostałe jak amortyzacja, szkodowość pojazdu oraz ryzyko mandatów drogowych to wydatki, które również są skorelowane z zachowaniem kierowcy za kółkiem. Warto więc motywować kierowców i zachęcać ich do polepszania swojego zachowania za kółkiem.

Chcesz sprawdzić jaki wpływ na koszty paliwa ma styl jazdy w Twojej flocie?

Skontaktuj się z nami