Elektryczny samochód rajdowy?

10/09/2025 | Czas czytania3 minuty czytania

Bez kategorii Elektryczny samochód rajdowy?

Tak, elektryki mogą brać udział w rajdach samochodowych, co udowodniono już po raz 4. W ostatnią niedzielę, 7 września, podczas Krakowskiego Pikniku Elektromobilności w Małopolskim Centrum Nauki Cogiteon, zorganizowanego przez TVSens. Tam właśnie o godzinie 11:00 swój start miał Rajd Test Autostradowy. Wydarzenie zorganizowano z myślą o dziennikarzach, by w praktyce pokazać, że samochody elektryczne świetnie radzą sobie również na długich trasach

fot. Michał Żbikowski

Na tak ciekawym wydarzeniu motoryzacyjnym nie mogło oczywiście zabraknąć telematyki. Z przyjemnością po raz kolejny zostaliśmy partnerami rajdu. Przekazaliśmy nasze urządzenia GPS, dzięki którym można było śledzić na bieżąco wyniki uczestników! W każdym aucie biorącym udział w rajdzie zostało zamontowane urządzenie OBD od NaviExpert Telematics. Dodatkowo udostępniliśmy mapkę na naszej stronie internetowej, by w czasie trwania rajdu każdy mógł online śledzić jego postęp i pozycje poszczególnych aut.

427 kilometrów elektrykiem?

Właśnie taką odległość miały do pokonania załogi rajdu.
Trasa wyglądała następująco:
1. Cogiteon – Wieliczka Plac Targowy Pułaskiego 19 km,
2. Wieliczka Plac Targowy – Rzeszów Pomnik Czynu Rewolucyjnego 156 km,
3.Rzeszów Pomnik Czynu Rewolucyjnego – Stary Sącz RemarLand Na Stawach 24C 161 km,
4. RemarLand –  Cogiteon 91 km.

Start o godzinie 11:00 poprzedziło losowanie aut – było więc wiele niespodzianek i emocji. Na starcie stanęły 32 załogi w samochodach takich marek jak: Peugeot, Nissan, Mercedes, BYD, Toyota, Hyundai, Omoda, Volvo.

fot. Michał Żbikowski

W rajdzie, poza dziennikarzami wzięli udział też m in. Piotr Adamus – rajdowy Mistrz Polski z 2001, 2002 oraz 2004 roku czy Tomasz Czopik – także rajdowy mistrz Polski 2003, co dodatkowo podniosło prestiż wydarzenia.

Kto pierwszy ten…

…niekoniecznie jest zwycięzcą rajdu. Rajd wygrała załoga, która zgromadziła najwięcej punktów. A te można było zdobyć nie tylko za czas przejazdu, ale też za efektywność energetyczną i wyniki w próbach sportowych. Dzięki temu, że wszystkie samochody były wyposażone w urządzenia GPS od NaviExpert Telematics, sędziowie mogli na bieżąco monitorować tempo jazdy.

Zgodnie z regulaminem punktacja za poszczególne elementy wyglądała następująco:

  • za najkrótszy czas przejazdu (punktacja jak w Formule 1) 25 i dalej 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1
  • za najmniejszą ilość zużytego prądu: 25 i dalej 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1
  • za próby sportowe 10, 6, 4, 3, 2, 1.

W sytuacji, gdy załogi będą miały jednakową liczbę punktów, decyduje całkowity czas przejazdu.

Dodatkowo rywalizacja odbywała się w czterech kategoriach, zależnych od pojemności baterii:

  • Klasa A – do 58 kWh netto
Fiat Panda44 kWh
Citroen eC3 Aircross MAX Comfort Range  44,2 kWh
Peugeot 208 e  GT48 kWh
Peugeot 2008e  GT. 48kWh
Renault 4 52 kWh
Renault 552 kWh
Opel Frontera      ELECTRIC GSE  54 kWh
Ford Capri54kWh
Skoda Elroq55 kWh

  • Klasa B – do 82 kWh netto
Honda Ny1 68.9 kWh
Volvo EX 3069 kWh
MG 4  EV77 kWh
MG S5   EV77 kWh
KIA EV381,4 kWh

  • Klasa C – powyżej 82 kWh
Mercedes CLA85 kWh
VW ID 786 kWh
Nissan Ariya87 kWh
BYD Sealion 791 kWh

  • Klasa D – auta typu PHEV
Peugeot 308 SW GT
BYD 6 Seal
Toyota RAV4
Toyota Prius
Toyota CHR
Hyundai Tucson
Chery Tigo 7
Chery Tigo 8
Volvo XC 60
Audi A5 Avant
VW Tayron
Omoda 9
Jaecoo 7
Renault Rafale


fot. Michał Żbikowski

Liczniki aut zostały wyzerowane przed startem z zapisaną dokładną informacją o przebiegu i stanie naładowania akumulatora.
Za przekroczenie dopuszczalnej prędkości na trasie, sędziowie nałożą stosowne kary zgodne z regulaminem. 

fot. Michał Żbikowski

Ogłoszenie oficjalnych wyników odbędzie się tradycyjnie podczas Gali na Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach.

Dziś już możemy poinformować, że próby jazdy zręcznościowej wygrali:

W Wieliczce o puchar Burmistrza Rafała Ślęczki:

1. Piotr Adamus na Peugeot 2008e

2.Waldemar Kluza Kia EV 3

3. Bartłomiej Zdebski Nissan Ariya.

fot. Michał Żbikowski

A w Starym Sączu o Puchar prezes Centrum Rekreacyjnego „Na stawach 24C RemarLand”

1. Radosław Sacha Ford Capri

2. Arek Salwach Renault 5

3. Waldemar Kluza Kia EV3

Na mecie najszybciej pojawiły się:

1. Omoda 9

2. JAECOO

3. VW Tayron

Jedynym samochodem elektrycznym, który przejechał całą blisko 450 km trasę bez doładowania był Mercedes CLA!

Relacje, emocje, wspomnienia

Mimo, że 4. Rajd Test Autostradowy się zakończył to nadał wywołuje niemałe emocje. Czekamy jeszcze na obszerną relację video w Motowizji, która ma pojawić się 16 września. Wydarzenie jakim jest Rajd Test Autostradowy, kolejny raz udowodnił: elektromobilność to nie tylko krótkie przejazdy po mieście, ale także długodystansowa przygoda, która daje radość z jazdy i sportową nutę rywalizacji. A dodatkowo jest przyjazna dla środowiska.

fot. Michał Żbikowski