WYWIAD: “Wiemy dokładnie, kiedy pracownik jeździ prywatnie za służbowe paliwo”

18/01/2022 | Czas czytania6 minuty czytania

Niezbędnik flotowca WYWIAD: “Wiemy dokładnie, kiedy pracownik jeździ prywatnie za służbowe paliwo”

Dużo ostatnio mówi się o wynajmie długoterminowym. Nic dziwnego to bardzo atrakcyjna forma wyposażania floty w auta służbowe. Jakie są bolączki fleet managera w tej branży? Jak pandemia wpłynęła na popularność tej formy finansowania parku pojazdów? Przeczytajcie wywiad z Adamem Olszewskim, fleet managerem w firmie  Qride.

Adam Olszewski, fleet manager, Qride.
Rodowity Wrocławianin, absolwent Politechniki Wrocławskiej, Wydziału Mechanicznego. 
Moja przygoda z branżą motoryzacyjna rozpoczęła się jeszcze na studiach i trwa już blisko 20 lat. W firmie QRIDE pracuję od dwóch lata i bardzo chwalę sobie ten rodzaj pracy. Jest on bardzo specyficzny i wymagający, ale lubię to. Wcześniejsze moje doświadczenia w obszarze motoryzacji, zdobywałem pracując w ASO (między innymi Grupa VW, PSA, Lexus). Niestety w tamtych miejscach, nie miałem bezpośredniej styczności z systemem telematycznym NET, z którym mam teraz do czynienia, z którego obecnie korzystam.

Dzień dobry Panie Adamie, cieszę się, że udało nam się spotkać! Czy może Pan opowiedzieć coś więcej o specyfice pracy fleet managera w firmie wynajmującej pojazdy?

Dzień dobry! Specyfika pracy fleet managera w firmie wynajmującej pojazdy, w naszym przypadku do 3,5 tony, wiąże się z bardzo dużą odpowiedzialnością. To praca nieustannie pod presją czasu, gdy konieczne jest reagowanie na zdarzenia/wypadki losowe, również po godzinach pracy tj. w godzinach nocnych i wczesnoporannych.

Osoba pracująca w firmie wynajmującej pojazdy na stanowisku fleet managera powinna wyróżniać się sumiennością, poprawną organizacją czasu pracy, umiejętnościami analitycznymi, łączącymi pewne fakty i okoliczności, wielozadaniowością oraz odpornością na stres.

Co jest głównym obszarem działalności firmy?

Głównym obszarem działalności firmy jest świadczenie usług w zakresie wynajmu długo oraz krótkoterminowego, a także zarządzanie wewnętrzną flotą.

Ile pojazdów posiadacie Państwo w swojej ofercie?

Obecnie posiadamy carpark składający się z 230 pojazdów.

Czy oferta uwzględnia pojazdy hybrydowe?

Ze względu na słabo rozwiniętą jeszcze sieć magistrali, na obecną chwilę dysponujemy jedynie jednym takim pojazdem.

Z której oferty najczęściej klienci korzystają?

Oferta jest bardzo zróżnicowana. Największą popularnością wśród naszych klientów, cieszy się jednak wynajem długoterminowy samochodów osobowych, busów 8 i 9-osobowych. Dużym zainteresowaniem cieszy się również wynajem na doby samochodów o specjalnym przeznaczeniu, jak np. autolawet.

Zarządzanie tak bogatym parkiem pojazdów na pewno nie należy do najłatwiejszych. Jakie są największe bolączki fleet managera w firmie wynajmującej pojazdy? 

Zarządzanie flotą to duża odpowiedzialność, a dodatkowo fleet manager, nieraz musi godzić sprzeczne oczekiwania różnych podmiotów, co oczywiście nie należy do najłatwiejszych zadań. 

Kolejną bolączką są problemy związane z wypadkami, częstymi kolizjami drogowymi oraz uszkodzeniami ogumienia (te ostatnie najbardziej spędzają sen z powiek). Kolejnym, ciągle jeszcze, najczęściej spotykanym problemem, jest rozliczanie paliwa.

Dlaczego wybrali Państwo NaviExpert Telematics?

Wybór Państwa firmy był oczywisty. Świadczycie Państwo kompleksowo usługę, dostarczając narzędzie usprawniające zarządzanie flotą, na miarę naszych potrzeb, spełniających nasze oczekiwania. Oferujecie Państwo wygodne narzędzie do organizacji pracy fleet managera, dające możliwości wpłynięcia na pracowników oraz klientów, aby ich styl jazdy był bardziej ekonomiczny i redukował zbędne, powstające koszty. To przynosi konkretne zyski oraz większą świadomość.

Prawda jest taka, że na naszych oczach branża flotowa przechodzi transformację, ewoluuje. Rozwija się w przestrzeni technologicznej, zarówno w obszarze motoryzacji, jak i IT. Zmaga się z nieustannymi modyfikacjami przepisów, z rosnącymi potrzebami w zakresie logistyki, transportu oraz mobilności firm i klientów indywidualnych. Korzystając z NaviExpert Telematics, jesteśmy spokojni, bo wiemy, że system jest tworzony w zgodzie z aktualnymi przepisami prawa i potrzebami rynku flotowego. 

Korzystacie z NaviExpert Telematics już od 3 lat. Jakie pozytywne zmiany w zarządzaniu flotą widzi Pan po wdrożeniu systemu? 

Zgadza się, 3 lata temu NaviExpert Telematics został skutecznie wdrożony do zarządzania naszą flotą pojazdów. To, co zyskaliśmy, to bardziej zaawansowana analityka bieżącej sytuacji we flocie oraz dokładniejsze szacowanie kosztów i zysków w ujęciu planowania długoterminowego. 

Funkcjonalności systemu NaviExpert Telematics, są bardzo pomocne w ewidencji, dają możliwość sprawdzania spalania paliwa na wybranym odcinku drogi oraz kosztów tankowania. Wygodny w użyciu lokalizator GPS, pokazuje między innymi pozycję w czasie rzeczywistym, pozwala na precyzyjną analizę wspomnianych danych oraz zdalny monitoring pojazdu. Wiąże się to również z możliwością sprawdzenia tras podróży i osiąganych prędkości na danym odcinku. Pokazuje dokładnie, kiedy pracownik jeździ prywatnie za tzw. służbowe paliwo.  

System NaviExpert Telematics daje nam również możliwość, otrzymywania alertów i raportów, które są przesyłane z odpowiednią częstotliwością, pozwalające na bieżące monitorowanie rzeczy, które mogą umknąć w natłoku codziennych zadań i obowiązków.

Które funkcjonalności systemu do zarządzania flotą przydają się najbardziej firmie z branży rent a car?

Najczęściej używanymi funkcjonalnościami Państwa systemu, które sprawdzają się w naszej flocie aut wynajmowanych, to analiza trasy wybranych pojazdów, sprawdzanie obecnej lokalizacji na mapie oraz weryfikacja przy zgłaszanych kolizjach drogowych.

Czy klienci wynajmujący auta wiedzą, że pojazd jest podpięty do systemu telematycznego? 

Tak. Wszyscy klienci, którzy wynajmują z naszej firmy pojazdy, są poinformowani o fakcie, iż wynajmowany pojazd jest podpięty do systemu telemetrycznego.

Czy widząc zmiany, jakie wymusiła na nas pandemia, planujecie Państwo poszerzyć swoją ofertę o eco modele, jak elektryczne rowery, elektryczne hulajnogi itd.? Badania pokazują, że w polskich flotach wyraźnie widać rosnącą skłonność do dywersyfikacji. Klasycznie rozumiany samochód służbowy wielu firmom już nie wystarcza, a pandemia COVID-19 dodatkowo pogłębiła zapotrzebowanie na inne formy mobilności. 

Tak. Śledząc na bieżąco zmiany i zachowania się konsumentów, między innym spowodowane, przez problemy wywołane pandemią, tj. spadek sprzedaży nowych samochodów (ze względu na ograniczenia produkcyjne), planujemy rozszerzyć swoją ofertę w niedalekiej przyszłości o ofertę modeli eco.

Zgodnie z danymi PZWLP, w 2020 roku po wynajem długoterminowy sięgał już co czwarty polski przedsiębiorca nabywający nowy samochód osobowy. Co więcej, pomimo że miniony rok był jednym z najtrudniejszych w historii ostatnich dziesięcioleci dla rynku motoryzacyjnego (COVID-19), to wynajem długoterminowy utrzymywał w Polsce swoją pozycję i nawet odnotował niewielki wzrost 2% r./r. Czy zauważył Pan ten trend wśród Państwa klientów?

Tak. Zgadzam się z tym, że rok 2020 był trudnym rokiem, a kończący się już niebawem 2021, również jest bardzo specyficznym.

Trendy nieustannie się zmieniają wśród klientów. Rzeczywiście zaobserwowałem znaczny wzrost – blisko 10% – zainteresowania usługami z obszaru wynajmu długoterminowego.

Nic dziwnego. W końcu wynajmem długoterminowym to duża elastyczność, wygoda i oszczędności finansowe. Panie Adamie dziękuję za poświęcony czas. Życzę Panu wszystkiego dobrego. Niech rok 2022 będzie pełen sukcesów zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym.

Dziękuję i wzajemnie wszystkiego, co najlepsze.