Wywiad: „handlowiec stracił prawo jazdy z powodu przekroczenia prędkości”

17/09/2021 | Czas czytania6 minuty czytania

Niezbędnik flotowca Wywiad: „handlowiec stracił prawo jazdy z powodu przekroczenia prędkości”

Szybki rozwój, najnowsze technologie, wielkie pieniądze, duża konkurencja – tak w skrócie można opisać rynek fotowoltaiki w Polsce w 2021 roku.  Naszym gościem jest dzisiaj Andrzej Zazdrosiński, członek zarządu firmy Solenerga. Przedsiębiorstwo zajmuje się dostarczaniem rozwiązań z zakresu pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. W artykule dowiesz się w jaki sposób NaviExpert Telematics pomaga w prowadzeniu prężnie rozwijającej się firmy. 

Dzień dobry Panie Andrzeju, cieszymy się, że udało nam się spotkać! Wiemy, że jest Pan członkiem Zarządu, moglibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej na temat Pana pracy?

Oczywiście! Moja przygoda z Solenergą zaczęła się w poprzednim (2020) roku w okolicach początku pandemii spowodowanej COVID-19. Operacyjnie w projekt zaangażowałem się jesienią na przełomie września i października, natomiast członkiem Zarządu jestem od stycznia 2021 roku. Jestem odpowiedzialny za współpracę z inwestorami, proces przekształcenia Solenerga ze spółki z o.o. w spółkę akcyjną, przygotowaniem do emisji akcji oraz docelowo do debiutu na giełdzie. Wspieram także inne kluczowe dla rozwoju spółki obszary.

Andrzej Zazdrosiński - członek zarządu Solenerga

Jesteście ważnym graczem na rynku fotowoltaiki w kraju, a jak jako Polska wypadamy na tle reszty Europy?

Od kilku lat Polska szybko goni resztę Europy, a od dwóch lat można zaobserwować duży boom w tym temacie. Zastój w poprzednich latach był spowodowany niekorzystnymi regulacjami prawnymi i wysoka ceną paneli fotowoltaicznych. Aktualnie rozwiązania te stają się coraz tańsze, a co za tym idzie więcej konsumentów może sobie na nie pozwolić. Program „Mój prąd” także spowodował skokowy wzrost instalacji u osób fizycznych, zaś stale rosnące ceny prądu sukcesywnie wymuszają na przedsiębiorcach poszukiwania alternatywnych i tańszych źródeł energii elektrycznej.  

Jeżeli popyt jest duży, to zgaduję, że na rynku istnieje dużo firm.

Rynek jest aktualnie bardzo rozdrobniony, ponieważ próg wejścia na rynek jest bardzo niski. Jest dużo firm małych – często 2-3 osobowych, działających lokalnie. Jednakże ton konkurencji jest nadawany przez największe spółki z ugruntowaną pozycją z wielomilionowymi dochodami, które operują w skali całego kraju.

Teraz przejdziemy do tematów związanych stricte z produktem NaviExpert Telematics. Dlaczego Solenerga zdecydowała się na system do zarządzania flotą?

Wraz z rozwojem całej firmy uznaliśmy, że jest to niezbędne. Wielkość floty i koszty z nią związane powodowały duże trudności w zarządzaniu nią. Wymagało to odpowiedniego oprzyrządowania. System NaviExpert Telematics pozwala nam zaoszczędzać czas oraz pozyskiwać dane do analiz pracowników. Dodatkowym problemem była duża rotacja aut, aktualnie mamy ich ok. 50.

Skoro zahaczyliśmy już o liczbę aut, jakiego typu są to pojazdy?

Ze względu na specyfikę naszej działalności, są to samochody osobowe segmentu B i C.

Widziałem, że Solenerga posiada swoje oddziały w różnych częściach Polski. W jaki sposób pojazdy są rozdysponowane na terenie kraju? Oraz kto używa tych pojazdów?

Tak, główna centrala firmy znajduję się w Warszawie. Dział sprzedaży, czyli Doradcy techniczni ds. OZE oraz Dyrektorzy regionalni są rozproszeni po całej Polsce. Mamy dwa kanały sprzedaży naszych produktów. Pierwszy to nasza własna sprzedaż, drugi kanał to sieć franczyzową. Pojazdów uzbrojonych w system monitoringu GPS używamy do zarządzania siecią własną. Nasi franczyzobiorcy nie posiadają systemu NaviExpert Telematics, gdyż współpracują z Nami jako niezależni przedsiębiorcy.   

Możemy dowiedzieć się, ile kilometrów miesięcznie pokonują pracownicy?

Miesięcznie jeden pojazd pokonuje około 3 000 km, więc cała flota w skali miesiąca przejeżdża około 150 000 km. Niekiedy zdarzają się odstępstwa od reguły, kierowcy mogą przejeżdżać więcej kilometrów niż było to zaplanowane, ale dzięki urządzeniom z możliwością monitoringu GPS jesteśmy w stanie bardzo szybko to wychwycić.

Całkiem dużo, widać każdy jest bardzo zaangażowany w swoją pracę. Chciałbym się dopytać czy kierowcy używają tych pojazdów także do celów prywatnych?

Tak, kierowcy mają możliwość użytkowania auta do celów prywatnych poza godzinami pracy. 

Od kiedy Państwo korzystacie z usługi NaviExpert Telematics?

W Solenerga korzystamy z waszego rozwiązania od lutego tego roku (2021).

Z jakich funkcji NaviExpert Telematics najczęściej Państwo korzystacie?

Bardzo przydatną funkcją jest możliwość dowolnego przepinania urządzeń pomiędzy pojazdami oraz przypisywania pracowników do nich. Możemy bez problemu przekazać samochód innemu pracownikowi lub też wymienić pojazd. Jest to dla nas bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ wynajmujemy część Naszej floty. Częścią każdego biznesu jest kontrola wydatków. Podpinanie kart paliwowych oraz wszelkie statystki związane z finansami bardzo Nam pomagają. Styl jazdy jest dla Nas bardzo przydatny, dzięki temu możemy się dowiedzieć czy kierowcy traktują pojazdy z należytym szacunkiem czy też je “piłują”. Korzystamy też z kontroli prędkości pojazdu. Przede wszystkim zależy nam na bezpieczeństwie pracowników. Ale także nam na tym, by nie powtórzyć sytuacji z przeszłości, gdy zdarzyło się, że jeden z naszych Doradców stracił prawo jazdy z powodu przekroczenia dopuszczalnej prędkości i przez to nie był w stanie wykonywać swojej pracy.

Faktem jest, że prędkość zabija. To teraz proszę mi powiedzieć z jakich funkcji są Państwo najbardziej zadowoleni?

Może to nie jest funkcja, której używamy codziennie, ale jest bardzo przydatna i zapadła mi w pamięć. Chodzi mianowicie o powiadomienia i geostrefy. Mieliśmy sytuację, w której kierowca w sposób nieuprawniony korzystał z pojazdu, a nawet wyjechał nim poza granicę państwa. Od razu dostaliśmy powiadomienie i byliśmy w stanie podjąć odpowiednie kroki.

To dziwne, biorąc pod uwagę fakt, że kierowcy wiedzą o monitoringu GPS. Przy okazji tego tematu chciałbym się zapytać jaki efekt wywołało wprowadzenie systemu NaviExpert Telematics?

Nasi kierowcy na początku są szkoleni przez Fleet managera. Uzyskują oni informacje na temat korzystania z samochodu. Jednak czasami bywa, że znajdują się osoby, które nie do końca przestrzegają ustalonych reguł. Takich kierowców motywujemy do lepszej pracy lub po prostu przypominamy o zasadach panujących w firmie.

W takim razie czy kierowcy sprzeciwiali się wprowadzenia systemu monitorującego pozycję pojazdu?

Nie spotkaliśmy się z takimi problematycznymi sytuacjami. Jest to naturalny element ich pracy, ponieważ przebywają w pojazdach dużą część dnia. Pracownicy rozumieją, że narzędzia pracy czyli samochody dostają od Nas i jako pracodawcy chcemy wiedzieć czy są one wykorzystywane w odpowiedni sposób. 

Ostatnie pytanie na dzisiaj. Jak ocenia Pan współpracę z NaviExpert Telematics?

Moim zdaniem współpraca jest wzorowa. Jako osoba w Zarządzie, która odpowiada za tę część firmy, nie mam żadnych uwag. W momencie, w którym wdrożyliśmy system monitoringu oraz zatrudniliśmy managera floty – Pana Filipa, wszystkie problemy są rozwiązywane w zalążku i nie trafiają dalej.

Dziękuję za rozmowę  i poświęcony nam czas. Życzymy wszystkiego co najlepsze, sukcesów w pracy jak i życiu prywatnym.

Również dziękuję. Życzę dalszego rozwoju na rynku telematyki.