Jak zmienił się system NaviExpert Telematics w 2024 roku – podsumowanie

13/01/2025 | Czas czytania11 minuty czytania

Bez kategorii Jak zmienił się system NaviExpert Telematics w 2024 roku – podsumowanie

To był niezwykle owocny rok. Dodaliśmy do swojej oferty urządzenia CAN, usługę odcięcia zapłonu, obsługę pastylek Dallas, kart RFID i fizycznych przełączników statusu jazdy. Wprowadziliśmy protokoły stanu pojazdu, narzędzia umożliwiające kontrolę floty elektrycznej, rozliczanie tras prywatnych kierowców i mechanizmy motywujące ich do poprawy bezpieczeństwa za kierownicą. A to nadal nie wszystko.

Zmian, które wprowadziliśmy w naszym systemie było naprawdę wiele. Dlatego, na potrzeby podsumowania podzieliliśmy je na kilka głównych obszarów: Rozwiązania sprzętowe rozszerzające możliwości systemu, Zarządzanie prywatnością tras i rozliczeniami tras prywatnych, Zdalna kontrola nad wykorzystaniem pojazdów.

Zapnijcie pasy. Robimy szybki krok w miniony rok!

ROZWIĄZANIA SPRZĘTOWE ROZSZERZAJĄCE MOŻLIWOŚCI SYSTEMU

Urządzenia CAN – precyzyjne dane o spalaniu i nieprawidłowościach związanych z obiegiem paliwa

W minionym roku wprowadziliśmy do oferty nowe urządzenia montowane do magistrali CAN pojazdu. NaviExpert CAN wykorzystują dane o spalaniu, bazujące na ilości paliwa dostarczonego przez wtryskiwacze, co pozwala w znaczącym stopniu zwiększyć precyzję danych o zużyciu paliwa. Dzięki nim, system jest w stanie raportować zużycie paliwa na każdej trasie i umożliwia rozszerzone możliwości kontroli obiegu paliwa we flocie. Rozbudowany raport tankowań umożliwia teraz weryfikację danych o zatankowanym paliwie do pojazdu z karty paliwowej, dane o poziomie paliwa po zatankowaniu z urządzenia, a także zużycie paliwa w okresie między tankowaniami. Różnice w tych wartościach umożliwiają identyfikację sytuacji, w których paliwo służbowe zatankowane do baku zostało później spuszczone i wykorzystane przez nieuczciwego pracownika do innych celów.

Rozbudowany w 2024 roku raport spalania integruje dane z różnych źródeł, co ułatwia analizę danych we flotach wyposażonych w różne typy urządzeń. Wprowadzenie nowych urządzeń pozwoliło także m.in. na automatyczną korektę przebiegu pojazdów na podstawie odczytów z magistrali CAN, eliminując odchylenia wynikające z niedokładności GPS. 

W zależności od potrzeb, Fleet Managerowie mogą wybierać zarówno spośród urządzeń montowanych do szyny CAN, które są wyposażone w moduł 2G lub LTE. Wszystkie dostępne w ofercie urządzenia posiadają certyfikację e-Toll. Więcej o możliwościach, jakie dają nowe urządzenia można przeczytać w tym artykule: YES. WE CAN! Spalanie i przebieg na podstawie danych z komputera pojazdu. 

Identyfikacja kierowców przy wykorzystaniu pastylek Dallas i kart RFID

Aby wiedzieć, kto korzysta w danym momencie z pojazdu, kto wykorzystywał go historycznie i który kierowca jest odpowiedzialny za jego stan, np. powstałe szkody rozwiązanie flotowe musi zapewniać prosty w obsłudze mechanizm identyfikowania kierowców. To szczególnie istotne w przypadku pojazdów pulowych, z których korzysta więcej niż jeden kierowca. Dotychczas system NaviExpert Telematics umożliwiał identyfikację kierowców poprzez wykorzystanie aplikacji mobilnej. W 2024 roku udostępniliśmy naszym klientom dodatkowe możliwości w tym zakresie. Wprowadziliśmy do swojej oferty czytniki kart RFID oraz pastylek DALLAS. W zależności od rozwiązania wystarczy przyłożyć identyfikator do czytnika zamontowanego w pojeździe. Od tego momentu trasy danego pojazdu będą automatycznie przypisywać się do danego kierowcy. W przypadku braku autoryzacji kierowcy w pojeździe – urządzenie – tzw. buzzer może wydawać dodatkowy dźwięk przypominający o konieczności identyfikacji

ZARZĄDZANIE PRYWATNOŚCIĄ TRAS I ROZLICZENIAMI TRAS PRYWATNYCH

Zarządzanie prywatnością tras – z poziomu aplikacji lub przełącznika zamontowanego w aucie

Kierowcy korzystający z samochodów służbowych mogą często korzystać z nich także do celów prywatnych. W 2024 roku Aplikacja mobilna NaviExpert Telematics została wzbogacona o dodatkowe ustawienia pozwalające na określenie statusu trasy przez kierowcę przed jej rozpoczęciem. Użytkownik może oznaczyć dany status jako zgodny z godzinami pracy firmy, prywatny lub służbowy i może określić jak długo dany status ma obowiązywać – na najbliższą trasę, do końca dnia, do ustalonej daty. Ustawienie ma impact także na widoczność tras w systemie dla Fleet Managera – jeśli nie ma uprawnień do ich podglądu – nie będzie ich widział. 

Poza rozbudowanymi możliwościami w samej aplikacji mobilnej, w 2024 roku system został dodatkowo wzbogacony o możliwość wykorzystania fizycznych przełączników statusu prywatności trasy, które są montowane w pojazdach, a także funkcję importu dni wolnych przez Fleet Managera. Dzięki ostatniej funkcji system automatycznie ustawia status prywatny dla tras realizowanych przez kierowców podczas urlopów. Więcej na ten temat zdradzamy w tym artykule: NOWOŚĆ! Import własnych zestawień transakcji do systemu NaviExpert Telematics

Rozliczanie tras prywatnych kierowców. Bezpieczni płacą mniej. Albo wcale. 

Choć od wielu lat nasz system oferuje funkcje związane z analizą stylu jazdy i narzędziami do motywowania kierowców do poprawy nawyków za kierownicą takich jak konkursy, rankingi, raporty stylu jazdy, rozbudowane wskazówki w aplikacji mobilnej, to w 2024 roku poszliśmy krok dalej. Zdecydowaliśmy się na udostępnienie funkcji, która ma zachęcić kierowców do zdjęcia nogi z gazu, oferując im… pieniądze! Tą funkcją jest rozliczanie tras prywatnych w oparciu o styl jazdy kierowców flotowych. Rozwiązanie sprawdzi się w tych flotach, które udostępniają kierowcom auta służbowe do użytku prywatnego i nie korzystają z ryczałtu. 

Jak to działa? W panelu administracyjnym Fleet Manager ma możliwość zdefiniowania stawek za kilometry prywatne pokonywane przez kierowców. Może skorzystać ze stawki stałej, bądź ze stawki dynamicznej. W drugim przypadku stawka za kilometr uzależniona jest od stylu jazdy kierowcy według zasady “im bezpieczniej, tym taniej”. Fleet Manager ma możliwość ustalenia dowolnej liczby progów stylu jazdy oraz odpowiadających im stawek za kilometry prywatne. Najbezpieczniejsi kierowcy mogą zostać zwolnieni z płacenia za wykorzystanie pojazdu do celów prywatnych, co jest dla nich bezpośrednią motywacją do doskonalenia nawyków za kierownicą. Kierowcy otrzymują w aplikacji mobilnej podsumowanie statystyk jazdy oraz informację o należności za trasy prywatne. Dane związane z rozliczaniem tras prywatnych są także dostępne w formie raportu dla Fleet Managera. Aby umożliwić sprawne zarządzanie rozliczeniami, wprowadziliśmy także możliwość włączenia przez Fleet Managera blokady modyfikacji tras. Po włączeniu blokady kierowcy tracą możliwość modyfikacji statusów oraz szczegółów tras, co w praktyce pozwala na zamknięcie danego okresu rozliczeniowego. 

ZDALNA KONTROLA NAD WYKORZYSTANIEM POJAZDÓW

Odcięcie zapłonu 

Kolejna z nowości jest dostępna dla tych flot, które korzystają z urządzeń NaviExpert Secret (urządzenie na 5 kabli do ukrytego montażu) lub urządzeń NaviExpert CAN i dodatkowych przekaźników. Funkcjonalność w panelu Fleet Managera pozwala zablokować pojazd na postoju (natychmiast) lub w ruchu (po zatrzymaniu i wyłączeniu pojazdu uniemożliwione będzie ponowne uruchomienie). Kierowca otrzymuje powiadomienie o blokadzie na ekranie głównym aplikacji. Funkcja jest szczególnie przydatna w firmach oferujących wynajem pojazdów, gdzie istnieje ryzyko niewywiązywania się klientów z płatności lub niezgodnego z przeznaczeniem użytkowania samochodów. 

Możliwość zdalnej blokady pojazdu, przy jednoczesnej znajomości lokalizacji pojazdu, a także np. ustawieniu geostref pozwala na szybkie i bezpieczne zabezpieczenie mienia w sytuacji, w której auto jest wykorzystywane niezgodnie z przeznaczeniem. Blokada może działać również w odwrotnym scenariuszu – pojazd jest domyślnie zablokowany i wymaga autoryzacji kierowcy przed uruchomieniem. System umożliwia wykorzystanie kart RFID lub pastylek Dallas do odblokowania pojazdu. Dzięki temu tylko uprawnione osoby mogą korzystać z samochodu, co zwiększa bezpieczeństwo i zapobiega kradzieżom. W przypadku włączenia blokady, powiadomienia w aplikacji pozwalają szybko powiadomić kierowcę o blokadzie. 

Elektroniczne protokoły stanu pojazdu 

Gdy z jednego auta korzysta wielu pracowników, często nikt nie czuje się odpowiedzialny za jego stan. Pojazd przechodzi z rąk do rąk, a na koniec dnia nikt nie chce przyjąć odpowiedzialności za to, jak wygląda i jak funkcjonuje… Ale i na to w minionym roku znaleźliśmy receptę – cyfrowe protokoły stanu pojazdu. 

W panelu flotowca, w sekcji ustawień udostępniliśmy sekcję umożliwiającą zdefiniowanie polityki tworzenia protokołów pojazdów we flocie. Fleet Manager może określić reguły dotyczące protokołów cyklicznych związane m.in. z częstotliwością ich składania, formą protokołów czy rozróżnienia zasad w zależności od  typów  pojazdów – np. inne dla pojazdów pulowych, inne dla pojazdów przypisanych na stałe do kierowcy. Sekcja umożliwia także Fleet Managerowi w dowolnym momencie wysłać do wybranego kierowcy prośbę o  zaprotokołowanie aktualnego stanu pojazdu. Wprowadzona funkcja Protokołów pojazdu umożliwia sprawne zgłaszanie uszkodzeń pojazdu lub braków w jego wyposażeniu przez kierowców. W aplikacji mobilnej po kliknięciu “Dodaj protokół”  można umieścić opis i zdjęcia dokumentujące aktualny wygląd lub braki wyposażenia. Uzupełnione przez kierowcę informacje i zdjęcia są automatycznie przesyłane do administratora floty. 

Funkcja umożliwia zapewnia zdalną kontrolę majątku firmy, ułatwia utrzymanie odpowiedniego wyposażenia i stanu technicznego, a także usprawnia proces zarządzania szkodami we flocie. Po więcej szczegółów dotyczących tej funkcji zapraszamy na naszego bloga: Protokoły stanu pojazdu – Twoje oko na flotę

Wsparcie flot elektrycznych. I pojazdów zasilanych dwoma rodzajami paliwa.  

Chociaż we flotach wciąż dominują pojazdy spalinowe, obserwujemy coraz wyraźniejszy trend elektryfikacji – coraz więcej firm decyduje się na wykorzystanie hybryd i pojazdów elektrycznych. Aby sprostać oczekiwaniom rynku, dostosowaliśmy nasz system telematyczny tak, aby w równym stopniu, jak pozyskuje dane o tankowaniach czy spalaniu, prezentował kluczowe informacje o zdarzeniach ładowań, ilości załadowanej energii, poziomie naładowania baterii czy zużyciu energii dla aut elektrycznych. 

Dane te są dostępne na Kartach pojazdu w sekcjach „Tankowania/Ładowania” oraz „Spalanie i Zużycie Energii”, a także w dostosowanych raportach, co pozwala Fleet Managerom mieć pełny obraz stanu całej floty – niezależnie od tego, w jaki sposób pojazdy są zasilane. Raporty ułatwiają kontrolę zarówno nad tankowaniami, jak i ładowaniami, a także monitorowanie zużycia paliwa i efektywności energetycznej poszczególnych pojazdów. 

Mimo rosnącego trendu elektryfikacji flot, wciąż w wielu z nich funkcjonują pojazdy tankowane dwoma rodzajami paliwa, jak LPG/benzyna. W minionym roku postanowiliśmy wyjść także naprzeciw ich oczekiwaniom i wprowadziliśmy zmiany, które pozwalają rozdzielić dane o spalaniu dla poszczególnych typów paliwa, oferując precyzyjne dane dla każdego rodzaju zużycia. Dzięki tym usprawnieniom zarządzanie flotą jest jeszcze bardziej efektywne i kompleksowe, bez względu na różnorodność napędów pojazdów.

Postoje na trasie przy włączonym silniku

Kolejną nowością, którą wprowadziliśmy w 2024 roku było raportowanie postojów na trasach z włączonym silnikiem. Ta funkcja pozwala Fleet Managerom skuteczniej monitorować efektywność wykorzystania pojazdów, umożliwiając identyfikację zbędnych postojów z włączonym silnikiem, które generują niepotrzebne koszty paliwa i zwiększają emisję spalin. 

Aby uruchomić tę funkcję, należy wejść w ustawienia, wybrać zakładkę Trasy i wskazać, jaki minimalny czas postoju dla danej floty chcemy wykrywać. Standardowo system wskazuje postoje między trasami, ale jeśli wskażemy własne wartości – w przedziale między 30 sekund a 5 minut, informacje o postojach o wskazanej wartości na trasach będą również pokazywane na Karcie pojazdu oraz w raporcie postojów. Raport postojów dodatkowo wskazuje czas, w jakim pojazd podczas postoju miał włączony silnik. 

Zarządzanie kalendarzem i serwisami w oparciu o przebieg pojazdu

Wprowadzenie nowoczesnych narzędzi do zarządzania flotą pojazdów staje się kluczowym elementem usprawnienia codziennych operacji i zwiększenia efektywności działania firm. Precyzyjna organizacja zdarzeń i serwisów nie tylko minimalizuje ryzyko przestojów, ale również wspiera optymalizację kosztów oraz dbałość o kondycję pojazdów. Mając na uwadze te potrzeby, w 2024 roku skupiliśmy się na usprawnieniu zarządzania zdarzeniami w oparciu o kalendarz oraz serwisami powiązanymi z przebiegiem pojazdów.

W sekcji Kalendarz, dodaliśmy możliwość tworzenia zdarzeń bazujących na dacie dla wielu pojazdów, a także możliwość wyboru uprawnień dla subflotowców i kierowców w zakresie widoczności zdarzeń, ich edycji oraz potwierdzania wykonania. 

Fleet Managerowie otrzymali także możliwość tworzenia i zarządzania zdarzeniami serwisowymi, które bazują na przebiegu pojazdu. Osoba dodająca takie zdarzenie może standardowo wybrać typ zdarzenia, pojazd, którego zdarzenie ma dotyczyć oraz wskazać, za ile kilometrów zdarzenie ma zostać zrealizowane. System wczytuje dane o aktualnym przebiegu pojazdu i wskazuje docelowy przebieg, przy którym należy dokonać serwisu dla danego pojazdu. Wszystkie tak dodane zdarzenia są widoczne w formie wygodnej listy, wyposażonej w wyszukiwarkę oraz filtry typów zdarzeń oraz ich statusu. W 2025 roku ten obszar będziemy w dalszym stopniu rozwijać.