Tak, elektryki mogą brać udział w rajdach samochodowych, co udowodniono już po raz 4. W ostatnią niedzielę, 7 września, podczas Krakowskiego Pikniku Elektromobilności w Małopolskim Centrum Nauki Cogiteon, zorganizowanego przez TVSens. Tam właśnie o godzinie 11:00 swój start miał Rajd Test Autostradowy. Wydarzenie zorganizowano z myślą o dziennikarzach, by w praktyce pokazać, że samochody elektryczne świetnie radzą sobie również na długich trasach.

Na tak ciekawym wydarzeniu motoryzacyjnym nie mogło oczywiście zabraknąć telematyki. Z przyjemnością po raz kolejny zostaliśmy partnerami rajdu. Przekazaliśmy nasze urządzenia GPS, dzięki którym można było śledzić na bieżąco wyniki uczestników! W każdym aucie biorącym udział w rajdzie zostało zamontowane urządzenie OBD od NaviExpert Telematics. Dodatkowo udostępniliśmy mapkę na naszej stronie internetowej, by w czasie trwania rajdu każdy mógł online śledzić jego postęp i pozycje poszczególnych aut.
427 kilometrów elektrykiem?
Właśnie taką odległość miały do pokonania załogi rajdu.
Trasa wyglądała następująco:
1. Cogiteon – Wieliczka Plac Targowy Pułaskiego 19 km,
2. Wieliczka Plac Targowy – Rzeszów Pomnik Czynu Rewolucyjnego 156 km,
3.Rzeszów Pomnik Czynu Rewolucyjnego – Stary Sącz RemarLand Na Stawach 24C 161 km,
4. RemarLand – Cogiteon 91 km.
Start o godzinie 11:00 poprzedziło losowanie aut – było więc wiele niespodzianek i emocji. Na starcie stanęły 32 załogi w samochodach takich marek jak: Peugeot, Nissan, Mercedes, BYD, Toyota, Hyundai, Omoda, Volvo.

W rajdzie, poza dziennikarzami wzięli udział też m in. Piotr Adamus – rajdowy Mistrz Polski z 2001, 2002 oraz 2004 roku czy Tomasz Czopik – także rajdowy mistrz Polski 2003, co dodatkowo podniosło prestiż wydarzenia.
Kto pierwszy ten…
…niekoniecznie jest zwycięzcą rajdu. Rajd wygrała załoga, która zgromadziła najwięcej punktów. A te można było zdobyć nie tylko za czas przejazdu, ale też za efektywność energetyczną i wyniki w próbach sportowych. Dzięki temu, że wszystkie samochody były wyposażone w urządzenia GPS od NaviExpert Telematics, sędziowie mogli na bieżąco monitorować tempo jazdy.
Zgodnie z regulaminem punktacja za poszczególne elementy wyglądała następująco:
- za najkrótszy czas przejazdu (punktacja jak w Formule 1) 25 i dalej 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1
- za najmniejszą ilość zużytego prądu: 25 i dalej 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1
- za próby sportowe 10, 6, 4, 3, 2, 1.
W sytuacji, gdy załogi będą miały jednakową liczbę punktów, decyduje całkowity czas przejazdu.
Dodatkowo rywalizacja odbywała się w czterech kategoriach, zależnych od pojemności baterii:
- Klasa A – do 58 kWh netto
Fiat Panda | 44 kWh |
Citroen eC3 Aircross MAX Comfort Range | 44,2 kWh |
Peugeot 208 e GT | 48 kWh |
Peugeot 2008e GT. | 48kWh |
Renault 4 | 52 kWh |
Renault 5 | 52 kWh |
Opel Frontera ELECTRIC GSE | 54 kWh |
Ford Capri | 54kWh |
Skoda Elroq | 55 kWh |
- Klasa B – do 82 kWh netto
Honda Ny1 | 68.9 kWh |
Volvo EX 30 | 69 kWh |
MG 4 EV | 77 kWh |
MG S5 EV | 77 kWh |
KIA EV3 | 81,4 kWh |
- Klasa C – powyżej 82 kWh
Mercedes CLA | 85 kWh |
VW ID 7 | 86 kWh |
Nissan Ariya | 87 kWh |
BYD Sealion 7 | 91 kWh |
- Klasa D – auta typu PHEV
Peugeot 308 SW GT |
BYD 6 Seal |
Toyota RAV4 |
Toyota Prius |
Toyota CHR |
Hyundai Tucson |
Chery Tigo 7 |
Chery Tigo 8 |
Volvo XC 60 |
Audi A5 Avant |
VW Tayron |
Omoda 9 |
Jaecoo 7 |
Renault Rafale |

Liczniki aut zostały wyzerowane przed startem z zapisaną dokładną informacją o przebiegu i stanie naładowania akumulatora.
Za przekroczenie dopuszczalnej prędkości na trasie, sędziowie nałożą stosowne kary zgodne z regulaminem.

Ogłoszenie oficjalnych wyników odbędzie się tradycyjnie podczas Gali na Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach.
Dziś już możemy poinformować, że próby jazdy zręcznościowej wygrali:
W Wieliczce o puchar Burmistrza Rafała Ślęczki:
1. Piotr Adamus na Peugeot 2008e
2.Waldemar Kluza Kia EV 3
3. Bartłomiej Zdebski Nissan Ariya.

A w Starym Sączu o Puchar prezes Centrum Rekreacyjnego „Na stawach 24C RemarLand”
1. Radosław Sacha Ford Capri
2. Arek Salwach Renault 5
3. Waldemar Kluza Kia EV3
Na mecie najszybciej pojawiły się:
1. Omoda 9
2. JAECOO
3. VW Tayron
Jedynym samochodem elektrycznym, który przejechał całą blisko 450 km trasę bez doładowania był Mercedes CLA!
Relacje, emocje, wspomnienia
Mimo, że 4. Rajd Test Autostradowy się zakończył to nadał wywołuje niemałe emocje. Czekamy jeszcze na obszerną relację video w Motowizji, która ma pojawić się 16 września. Wydarzenie jakim jest Rajd Test Autostradowy, kolejny raz udowodnił: elektromobilność to nie tylko krótkie przejazdy po mieście, ale także długodystansowa przygoda, która daje radość z jazdy i sportową nutę rywalizacji. A dodatkowo jest przyjazna dla środowiska.
