YES. WE CAN! Spalanie i przebieg na podstawie danych z komputera pojazdu

04/11/2024 | Czas czytania6 minuty czytania

Jak to działa YES. WE CAN! Spalanie i przebieg na podstawie danych z komputera pojazdu

W ostatnich tygodniach do naszej oferty trafiły nowe urządzenia do monitorowania pojazdów – NaviExpert CAN, dzięki którym nasz system NaviExpert Telematics zyskał dostęp do szerszej palety jeszcze bardziej precyzyjnych danych na temat spalania czy przebiegu pojazdu. To z kolei pozwoliło na wzbogacenie naszego systemu o kilka nowych funkcji, których opis przedstawiamy poniżej.

Korzyści związanych z wykorzystaniem urządzeń OBD w monitorowaniu floty jest niezwykle dużo. Szeroki zakres sczytywanych danych o sposobie eksploatacji pojazdu oraz łatwość samodzielnego i bezkosztowego montażu to te najważniejsze. Wiemy jednak, że są fleet managerowie przekonani wyłącznie do urządzeń wpinanych bezpośrednio do magistrali CAN ze względu najwyższą precyzję w zakresie odczytu danych o spalaniu czy przebiegach, przy jednoczesnej eliminacji ryzyka nieautoryzowanych wypięć urządzeń przez kierowców. Wychodzimy im naprzeciw wprowadzając do naszej oferty urządzenia NaviExpert CAN.

Aby dowiedzieć się więcej na temat oferty zakupu i montażu naszych nowych urządzeń, skontaktuj się z naszym doradcą, wypełniając formularz kontaktowy dostępny pod tym linkiem oraz na końcu niniejszego artykułu.

Spalanie – co system oferował do tej pory?

Do niedawna informacje na temat spalania w systemie NaviExpert Telematics bazowały na trzech modelach, które pozwalały na kontrolę spalania w zależności od stosowanego urządzenia oraz praktyk flotowca w zakresie zarządzania kosztami pochodzącymi z zestawień transakcji z kart paliwowych bądź faktur. Dla przypomnienia są to:

  • spalanie na podstawie danych z kart paliwowych lub faktur oraz liczby kilometrów przejechanych przez pojazd między tankowaniami, co daje możliwość także kontrolowania spalania w przypadku urządzeń podpinanych pod akumulator (NaviExpert Easy, NaviExpert Secret), które nie mają dostępu do danych o paliwie,
  • spalanie na podstawie danych o poziomie paliwa w baku pochodzących z urządzenia oraz liczby kilometrów przejechanych między tankowaniami, które może być wykorzystywane w przypadku urządzeń NaviExpert OBD,
  • spalanie łączone, bazujące na danych o poziomie paliwa w baku pojazdu wykrywanego przez urządzenia i liczby kilometrów przejechanych przez pojazd między tankowaniami oraz danych z zestawień transakcji lub faktur.

NaviExpert CAN: Precyzyjne spalanie dla każdej trasy z osobna

Urządzenia instalowane do magistrali CAN umożliwiają odczytywanie danych o dokładnej ilości paliwa dostarczonej do silnika przez wtryskiwacze. Na tej podstawie system jest w stanie raportować najdokładniejsze informacje o zużyciu paliwa przez pojazd oraz wartości spalania na 100 km. Wraz z nowymi lokalizatorami NaviExpert CAN flotowcy zyskują możliwość przeglądu spalania i zużycia paliwa dla każdej pojedynczej trasy z osobna. Informacje na temat spalania i zużycia paliwa dostępne na liście tras w karcie każdego pojazdu wyposażonego w nowe urządzenie oraz w aplikacji dla kierowców.

Wykorzystanie urządzeń NaviExpert CAN umożliwia weryfikację spalania i zużycia paliwa nie tylko dla poszczególnych tras, ale także w dodatkowych agregatach. W tym celu zmodyfikowaliśmy wykres spalania dostępny w sekcji Spalanie. W przypadku pojazdów wyposażonych w nowe urządzenia należy wybrać jako źródło danych o spalaniu Wtryskiwacze. Umożliwia on m.in. agregację danych o spalaniu z wybranego dnia, tygodnia, miesiąca lub innego zadanego okresu oraz wizualne zestawienie ich z danymi na temat stylu jazdy, dystansu i zużycia paliwa.

Wykres spalania dla pojazdów wyposażonych w CAN nadal pozwala na weryfikację spalania wcześniej dostępnymi metodami. Choć co do zasady – spalanie po wtryskiwaczach powinno być najdokładniejsze, to jednak w przypadku pojazdów zasilanych np. dwoma rodzajami paliwa – np. benzyną i LPG informacje pochodzące z wtryskiwaczy będą te dane łączyć. Nic jednak straconego – jeśli zależy nam na tym, aby poznać dane o spalaniu zarówno benzyny, jak i LPG dla takiego pojazdu – wystarczy, że zajrzymy do zakładki ze spalaniem łączonym. O ile dodajemy dane z zestawień transakcji – system obliczy oddzielnie wartości spalania dla benzyny i gazu.

Możliwość wykrycia ubytków paliwa po zatankowaniu – nowy raport tankowań

Dzięki zestawieniu danych o transakcjach pochodzących z kart paliwowych i wykrywanym poziomie paliwa w baku, fleet manager może zweryfikować w sekcji Tankowania, czy całe paliwo opłacone z karty paliwowej lub rozliczone na podstawie faktury trafiło do baku pojazdu służbowego, czy np. do kanistra.

Wraz z wprowadzeniem urządzeń NaviExpert CAN flotowcy zyskali dodatkową możliwość. Teraz – dzięki zmodyfikowanemu raportowi spalania mogą porównać ilość paliwa trafiającego do baku podczas tankowania, dane transakcyjne oraz ilość paliwa rzeczywiście spalonego przez służbowy pojazd w okresie między tankowaniami. Różnice w tych wartościach pozwalają na wykrycie sytuacji, w których zatankowane do baku paliwo służbowe, zostało z niego następnie “odzyskane” i wykorzystane np. przez nieuczciwego pracownika w innym celu.

Nowy raport spalania

W związku z wprowadzeniem nowego typu urządzeń, pozwalającego na odczyt danych o paliwie spalonym przez silnik, musieliśmy zmodyfikować także nasz dotychczasowy raport spalania. Do tej pory prezentował on dane o spalaniu między tankowaniami. Dzięki nowym urządzeniom możliwe jest prezentowanie dokładnej wartości spalania w zadanym okresie. Jednocześnie, nowy raport musi obsłużyć przypadki flot, w których będą wykorzystywane różne typy urządzeń (np. CAN i OBD). Nowy raport spalania prezentuje w jednym arkuszu dane dla wszystkich pojazdów, które do raportu wybrał flotowiec. Z założenia, jeden pojazd pojawia się w jednym wierszu. Wyjątkiem od tej reguły są pojazdy tankowane dwoma rodzajami paliwa (np. LPG/benzyna), w takim wypadku, dla tego pojazdu pokazujemy dwa wiersze – jeden dotyczy spalania dla benzyny, drugi dla LPG. Po wskazaniu okresu, za jaki ma zostać wygenerowany raport, tworzymy raport prezentujący dane o spalaniu/zużyciu energii (zbiorcze dane w l lub kWh oraz w l/100km, kWh/100km) wraz ze źródłem danych o spalaniu/zużyciu energii (możliwe: tankowania/wtryskiwacze).

W przypadku urządzeń CAN, to co zobaczymy w kolumnie spalanie będzie uzależnione od ustawień pojazdu (źródło danych o spalaniu: wtryskiwacze/poziom paliwa, o czym przeczytasz niżej). W przypadku urządzeń innych niż montowane do magistrali CAN, kolumna spalanie będzie pokazywać średnią z wszystkich spalań liczonych między tankowaniami, które “przecinały się” z okresem zadanym w raporcie, dane o dystansie również uwzględniają dystans z analogicznego okresu.

Przebieg pojazdu i dystans tras na podstawie danych z komputera pokładowego

Przed wprowadzeniem urządzeń NaviExpert CAN dane o przebiegu pojazdu pochodziły z dwóch źródeł – wartości dodanej ręcznie przez fleet managera w momencie, w którym zaczynał korzystać z systemu, a następnie aktualizowanej w oparciu o dane z pozycji GPS. Wraz z wprowadzeniem nowego typu urządzeń udostępniliśmy w systemie możliwość automatycznego korygowania tych danych w oparciu o odczyty bezpośrednio z urządzeń – przy wykorzystaniu magistrali CAN lub interfejsu OBD. Funkcja ta pomoże flotowcom uniknąć odchyleń pomiędzy przebiegiem odnotowanym w systemie, a tym rzeczywistym, wynikających z niedokładności systemu GPS lub sytuacji takich jak np. błąd serwisanta, który po przeprowadzeniu diagnostyki lub naprawy zapomina ponownie podłączyć lokalizator do gniazda serwisowego. Dodatkowo, w przypadku urządzeń NaviExpert CAN flotowcy otrzymali alternatywne do bazującego na “pozycjach z GPSa” źródło informacji o dystansie tras wykorzystujące dane z CAN.

Ustawienia pojazdu – wybór źródeł danych dla pojazdu

Wraz z wprowadzeniem nowych urządzeń, dodaliśmy do systemu sekcję ustawień pojazdu, która pozwala na wybór źródeł danych dla pojazdu wyposażonego w dany typ urządzeń. Sekcja “Ustawienia” jest widoczna na karcie pojazdu, w danych pojazdu. Domyślne, dostępne ustawienia dla poszczególnych urządzeń można modyfikować, w zależności od potrzeb.

Interesują Cię możliwości naszych nowych urządzeń CAN?

Wypełnij formularz i skontaktuj się ze sprzedawcą