Przyszłość jest teraz! Czyli nowe spojrzenie na motoryzację

29/11/2024 | Czas czytania3 minuty czytania

Bez kategorii Przyszłość jest teraz! Czyli nowe spojrzenie na motoryzację

Konferencja “Nowa Mobilność modna opcja czy konieczność zmiany” już za nami. W eleganckich wnętrzach hotelu Renaissance Warsaw Airport Hotel na warszawskim Okęciu 6 listopada 2024 roku odbyło się ważne dla branży motoryzacyjnej wydarzenie. Uczestniczyłam w nim z ramienia firmy Telematics Technologies producenta rozwiązań dla flot – NaviExpert Telematics. Kilka ciekawych stwierdzeń zapadło mi szczególnie w pamięć. 

Pierwsze z nich – dosyć radykalne, ale uważam, że słusznie jest już teraz o tym myśleć.

Motoryzacja czy mobilność?

Zmiany w branży są tak dynamiczne, obszerne i rewolucyjne, że podczas konferencji pojawiło się pytanie jak powinniśmy myśleć o branży już teraz. Czy ma ona jeszcze coś wspólnego z rozwijaną od 100 lat branżą motoryzacji? Czy to jak się zmieniła i jak będzie się zmieniała w najbliższym czasie powoduje, że powinniśmy podejść do niej obszerniej? Nomenklatura jest ważna, ponieważ definiuje poniekąd nasz sposób myślenia, podejście, strategię. Z drugiej strony porzucenie nazwy “motoryzacja”, która istnieje w naszej świadomości od 100 lat, jest krokiem bardzo stanowczym i rewolucyjnym. Nie jestem pewna czy jednak uda nam się go uniknąć, ponieważ odchodzimy coraz bardziej od tradycyjnego, spalinowego silnika na rzecz aut hybrydowych lub elektrycznych. Ponadto zmienia się także sposób użytkowania. młodzi ludzie nie zawsze chcą posiadać samochód, są mobilni w inny sposób – np. poprzez wynajem czy car sharing. Myślę, że słowo “mobilność” w pewnym momencie zajmie ważne miejsce w branży. Nie jestem jednak przekonana by całkowicie zastąpiło w naszym słowniku “motoryzację”.

Samochód – pojazd czy urządzenie elektroniczne?

To drugi ciekawy wniosek wypływający z prezentacji konferencyjnych. Flagowy produkt branży nie jest już tylko pojazdem, a jego sercem nie jest już tylko silnik. Samochody coraz częściej przypominają urządzenia elektroniczne z oprogramowaniem jako bardzo ważną funkcjonalnością. Wiele firm produkujących samochody poszukuje zdolnych i cenionych programistów, a nie mechaników. Samochody posiadają wiele elektronicznych udogodnień, bardziej lub mniej związanych z kluczową funkcją – poruszaniem się. Wiele osób dzisiaj nie wyobraża sobie samochodu bez elektroniki i ta elektronika zajmuje coraz więcej miejsca względem mechaniki. Nawet uruchamianie czy otwieranie samochodu może się odbywać z udziałem smartfona. Ta zmiana jest już obecna i jest nie do zatrzymania.

Czy samochód to jeszcze pojazd? 
Według moich subiektywnych odczuć samochód to przede wszystkim pojazd. Jednak jest to moja opinia, a nie fakt. 

Czy elektronika pomaga?
Według mnie bardzo (np. czujniki czy kamera mocno wpływają na bezpieczeństwo) i wierzę, że kolejne rozwiązania mogą pomagać jeszcze bardziej – zarówno kierowcom jak i dealerom czy fleet managerom. Przede wszystkim ułatwiają pracę. To jest przecież główna rola elektroniki w ogóle – ułatwia nam życie. 

Dlatego NaviExpert Telematics stawia na elektronikę i oprogramowanie w zarządzaniu flotą. Praca z systemem to ułatwienie, na które dziś może pozwolić sobie każdy. Wierzę, że każda flota samochodowa i każdy fleet manager powinien korzystać z rozwiązań technologicznych jakie daje telematyka. 

Produkt czy usługa – jaki kierunek branży?

Ostatnim apsektem, na jaki zwróciłam szczególną uwagę jest przyszłość branży. Tak jak już wspominałam zaczyna się zmieniać sposób korzystania z samochodów – zamiast posiadania – wynajem lub car sharing. Między innymi z tego powodu producenci samochodów zaczynają myśleć o przychodzie nie tylko poprzez sprzedaż jak największej ilości produktów. Jeśli nie sprzedaż ilościowa aut to co spowoduje, że nie zanotują strat? Usługi sprzedawane wraz z autem – subskrypcje umożliwiające korzystanie z systemów elektronicznych w samochodach. Systemy te będą umożliwiały zarezerwowanie stolika w restauracji czy lotu samolotem. Takie udogodnienia zapewnia np. Mercedes Me. Dodatkowo odczucia z prowadzenia auta stracą na znaczeniu przy wyborze marki – auta będą autonomiczne lub będą mocno wspierały kierowcę. Konsumenci deklarują, że jeśli usługi dostępne w samochodzie będą atrakcyjne są oni w stanie zmienić markę samochodu z tego powodu. Samochody przyszłości będą mobilnymi punktami usługowymi. 

Autor: Emilia Fabisiak