1 grudnia 2021 r. stanie się coś, o czym marzył niejeden kierowca – znikną bramki do pobierania opłat z państwowych odcinków autostrad. Z pozoru bardzo dobra informacja, ale widząc ogólne niezadowolenie i poruszenie wśród kierowców, jakie wywołuje nowy system pobierania opłat e-TOLL, czy aby na pewno? Sprawdziliśmy, co trzeba wiedzieć o nadchodzących zmianach.
Co to jest e-TOLL?
Jak podaje rządowa strona:
“System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie zbudowane, wdrażane, utrzymywane i nadzorowane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Służy do poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Zastępuje dotychczasowy system viaTOLL.
System e-TOLL oparty jest na technologii wyznaczania pozycji pojazdu przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego. System dla użytkowników pojazdów lekkich dostępny będzie na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków i na odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica.”
Kierowca pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, może skorzystać z 3 opcji opłacenia przejazdu autostradą w systemie e-TOLL:
- darmowa aplikacja mobilna e-TOLL
- urządzenia pokładowe OBU
- lokalizatory zamontowane w pojeździe (ZSL)
Jeśli nie chce korzystać z żadnej z tych opcji, istnieje jeszcze możliwość zakupu e-biletu autostradowego.
Jak działa system e-Toll
Jeśli Twoja flota nie jest jeszcze wyposażona w urządzenia ZSL/OBU, zanim kierowca wyruszy w trasę odcinkami autostrad A2 Konin-Stryków lub A4 Wrocław-Sośnica musi wybrać metodę płatności:
- Aplikacja e-TOLL
Można pobrać ją bezpłatnie w sklepach Google Play i App Store. Aplikacja jest obsługiwana przez system Android (min. 6.0, zalecany 11+) oraz IOS (13+).
Aplikacja służy do wnoszenia opłat za przejazd (polega to na wcześniejszym doładowaniu konta, minimalna kwota doładowania to 20 zł). Jej drugą funkcją jest przekazywanie danych geolokalizacyjnych do systemu e-TOLL, co oznacza, że w trakcie przejazdu aplikacja MUSI być cały czas włączona.
WAŻNE! Aby móc korzystać z aplikacji, musisz najpierw zarejestrować się w Internetowym Koncie Klienta w systemie e-TOLL. Po dokonaniu instalacji aplikacji otrzymasz identyfikator biznesowy urządzenia, który należy podać w Internetowym Koncie Klienta (IKK).
Na rządowej stronie etoll.gov.pl znaduje się podręcznik użytkowania aplikacji e-TOLL.
- e-bilet autostradowy
e-bilet można kupić w aplikacji o nazwie e-TOLL BILET (Android min. 6.0, IOS 14+) lub u partnerów systemu e-TOLL (prawdopodobnie będą to stacje benzynowe przy autostradach, ale niestety nie ogłoszono jeszcze oficjalnej listy partnerów.)
WAŻNE! Kupno e-biletu wymaga uzupełnienie formularza o dane jak np. numer rejestracyjny samochodu, odcinek autostrady oraz planowaną datę i godzinę rozpoczęcia przejazdu. e-bilet jest ważny 48 godzin od wskazanej daty. Jeśli plany podróży uległ zmianie, można go zwrócić PRZED zadeklarowaną godziną startu podróży.
Opisane sposoby płacenia za przejazd wymagają wcześniejszego przygotowania i każdorazowej czynności, jaką musi wykonać kierowca przed podróżą. Przyjrzyjmy się teraz dwóm pozostałym rozwiązaniom, czyli urządzeniom OBU oraz ZSL.
Urządzenie pokładowe OBU
Urządzenie to umożliwia elektroniczne naliczanie opłaty za przejazd drogami płatnymi. OBU jest urządzeniem klasy GNSS, które przesyła dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL, za pośrednictwem transmisji danych.
Po nabyciu urządzenia OBU należy zarejestrować się w systemie e-TOLL i przypisać urządzenie pokładowe do pojazdu.
Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL)
W tym przypadku to operator ZSL na prośbę klienta uruchamia dodatkową usługę e-TOLL oraz jeśli to konieczne, dokonuje wymiany urządzenia.
Korzystając z urządzeń ZSL, również należy się zarejestrować w systemie e-TOLL i przypisać dane urządzenie do pojazdu, w którym jest ono zainstalowane.
e-TOLL bez aplikacji
Urządzenia OBU oraz ZSL to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie, które wymaga od flotowca i/lub kierowcy tylko jednorazowej czynności rejestracji i przypisania pojazdu do urządzenia, by później móc swobodnie pokonywać omawiane odcinki autostrad nie tracąc czasu na wcześniejsze kupowanie e-biletu czy doładowywanie konta w aplikacji.
Należy pamiętać, że przejazd przez płatny odcinek trasy bez wcześniejszego uiszczenia opłaty jest równoznaczny z mandatem w wysokości 500 zł (dla samochodów osobowych). Kwota niemała, zatem czy flotowiec, który zarządza kilkudziesięcioma pojazdami, jest w stanie dopilnować wszystkich kierowców, by każdorazowo kupili e-bilet przed podróżą lub by pamiętali o uruchomieniu aplikacji e-TOLL przed wjazdem na płatny odcinek autostrady? Będzie ciężko.
Sprawa jeszcze bardziej się komplikuje, gdy z kilkudziesięciu robi się kilkaset pojazdów. Wtedy jest to zadanie niewykonalne, dlatego drogi fleet managerze, jeżeli jesteś użytkownikiem NaviExpert Telematics niebawem za pośrednictwem naszych urządzeń będziesz mógł automatycznie opłacać przejazdy kierowców na płatnych odcinkach autostrad w systemie e-TOLL.
O zmianach będziemy informować na bieżąco. W razie dodatkowych pytań zachęcamy do kontaktu.
Przeczytaj również:
- YES. WE CAN! Spalanie i przebieg na podstawie danych z komputera pojazdu
- Webinar dla Fleet Managerów: Jak zmniejszyć szkodowość we flocie
- Automatyczne oznaczanie tras jako prywatne dzięki importowi dni wolnych
- Mandat z fotoradaru 2024 – zapłaci kierowca czy właściciel pojazdu?
- Protokoły stanu pojazdu – Twoje oko na flotę