Po ostatnich mrozach niektórych kierowców spotkała poranna niespodzianka – brak możliwości uruchomienia auta. W takiej sytuacji zawsze zastanawiamy się, co jest tego przyczyną. A może mamy małego złodziejaszka, który kradnie nam tak cenny podczas porannego rozruchu prąd? Nabieramy podejrzeń, że naszym złodziejem może być świeżo zamontowany GPS. Ale czy na pewno? Jak sprawdzić, co rozładowuje akumulator w samochodzie?
Zacznijmy od początku. Czym tak właściwie jest akumulator, o którego istnieniu latem w zasadzie zapominamy?
Akumulator to źródło energii, które ze względu na swoją budowę i zachodzące w nim procesy chemiczne jest bardzo wrażliwe na temperaturę otoczenia. Sprawność rozruchowa akumulatora w okresie zimowym zależy w głównej mierze od temperatury za oknem. Im ona jest niższa, tym bardziej spada sprawność naszej baterii. Przy kilku kreskach poniżej zera nasz akumulator posiada już tylko 80% swojej sprawności, a przy -20 stopniach Celsjusza zaledwie połowę. Zima nie jest więc lekkim okresem dla naszego akumulatora. Mrozy, jazda na krótkich odcinkach, wzmożone zapotrzebowanie na energię m.in. ogrzewanie, podgrzewana przednia/tylnej szyba, lusterka – to wszystko sprawia, że nasza bateria zostaje pozbawiona porannej energii i to nie tylko w poniedziałek.
Czy GPS może być przyczyną porannych problemów?
Wszystko zależy od samych urządzeń. Jak to wygląda w przypadku systemu monitoringu GPS NaviExpert Telematics? Nasze urządzenia są zoptymalizowane energetycznie. Oznacza to, że w zależności od stanu, w jakim znajduje się pojazd (ma uruchomiony silnik czy też nie), urządzenie dobiera odpowiedni schemat energetyczny. Podczas nocnego postoju przechodzi w stan całkowitej hibernacji – i to nie za względu na niską temperaturę. Oczywiście, z tego stanu mogą go wybudzić pewne zdarzenia, m.in. uruchomienie silnika. Jeśli jednak w nocy nie korzystasz z auta – nie może być mowy o tym, by to urządzenie było przyczyną porannych problemów.
Główną przyczyną braku porannej energii, jest stan, w jakim znajduje się nasz akumulator oraz temperatura.
Warto pamiętać, by dbać o nasze baterie cały rok, a w okresie zimowym zapewnić im dodatkowe ładowanie. To szczególnie istotne gdy pokonujemy krótkie dystanse. Długie pozostawianie akumulatora w pełni nienaładowanego powoduje zmniejszenie jego pojemności, a co za tym idzie, skraca czas bezawaryjnej pracy.
Masz pytania dotyczące urządzeń do monitoringu pojazdów?
Wypełnij formularz a skontaktuje się z Tobą nasz doradca, który chętnie odpowie na wszystkie pytania dotyczące urządzeń do monitoringu pojazdów
Dziękujemy za zgłoszenie, wkrótce skontaktuje się z Tobą nasz doradca. Potwierdź swoje dane klikając w link, który otrzymasz za chwilę w wiadomości e-mail a otrzymasz bezpłatny dostęp do naszego ebooka: 10 kosztownych błędów w zarządzaniu flotą
O autorze:
Autorem tekstu jest Piotr Zagórski, Software Engineer, od ponad 6 lat związany z Telematics Technologies. Ma doświadczenie w programowaniu i w zakresie tworzenia produktu opartego o software i hardware. W projekcie NaviExpert Telematics uczestniczy od samego początku. To dlatego zna system lepiej niż ktokolwiek inny. Jest bacznym obserwatorem trendów rynkowych. Często uczestniczy w rozmowach z klientami, dzięki czemu problemy z jakimi boryka się branża flotowa nie są mu obce. Angażuje się także w kwestie związane z rozwojem zagadnienia stylu jazdy. Jako priorytet stawia sobie zadowolenie klientów oraz projektowanie wielofunkcyjnego i nowoczesnego systemu. Absolwent Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.